Lanserte plastbåt – så sank den
Båtfabrikken i Solbergelva utenfor Drammen hadde produsert en 13 fot lang plastbåt som skulle passe ungdom godt. Deisgnet var klart, og tre båter var ferdigstøpt. I tillegg var 67 båter solgt, og ytterligere 300 lå i bestilling. Alt så lyst ut for plastbåt-produsenten.
– Så gikk alt galt. Alt. Vi skulle få båten godkjent og hadde fløyet inn en ingeniør fra Tsjekkia som skulle godkjenne båttypen. Da viste det seg at båten var helt ustabil, den trakk til den ene siden og styrestag var helt feil. Til slutt sank den, du skulle ha hørt den lyden, sier Morten Sandaker (37) i Båtfabrikken til Drammens Tidende (DT), som omtalte saken først.
Selskapet hadde benyttet en ingeniør fra NTNU til å designe båten. Det skulle de ikke ha gjort, og NTNU-designeren var den første til å beklage da båten ikke besto testen.
Ifølge DT besto problemet i at det ikke var gjort beregninger med overbygget, og det fantes ikke utregninger for stabilitet eller hvordan båten ville oppføre seg i vann. En kranbil måtte hentes for å få heist båten opp fra vannet under testingen.
Eierne bak Båtfabrikken måtte gjøre opp for seg, og betalte anslagsvis 1,7 millioner kroner tilbake til de som hadde betalt for båten, som ikke ble noe av. Pengene tok de fra egen lomme.
Enden på visa var at selskapet, som ble etablert i 2017, ble tvangsoppløst i 2018. Etter dette har selskapet ligget dødt. 10. august i år kunne bobestyreren legge fram en midlertidig innberetning, og her går det fram av at foreligger ni krav på til sammen 139.578 kroner.
Morten Sandaker sier til DT at han vil satse videre i samme bransje, og at han har lært av det som skjedde.