Hallingplast om råvareprisene: Økt omsetning, men dårligere resultat
Råvareprisene i plastindustrien er økende, og tilgangen er også blitt dårligere. Det medfører at også norske aktører i bransjen merker tøffere tider.
Hallingplast, som er en av Norges ledende aktører innen rørplast, har måttet jobbe for å øke sine salgspriser.
- De økte råvareprisene har ført til at vi må jobbe svært mye med å øke våre salgspriser, da råvarekostnadene er den desidert største delen av våre kostnader, sier daglig leder i Hallingplast, Sverre Tragethon, til Plastforum.
Han kan fortelle at bedriften har jobbet ekstra både mot kunder og leverandører for å få tak i nok råvarer.
- Samtidig har vi jobbet med å planlegge produksjonen på en hensiktsmessig måte, i tillegg til å øke prisene både på løpende salg og avtalesalg, sier han.
Tragethon opplyser at prisene har økt i takt med indeksen, noe som betyr at de har økt med om lag 75 prosent siden desember i fjor.
ØKTE RÅVAREPRISER: Hallingplast må som mange andre i plastbransjen forholde seg til de økte råvareprisene. FOTO: HALLINGPLAST
- Hvordan påvirker prisøkningene resultat deres?
- Økte utpriser gjør at omsetningen øker betraktelig sett mot fjoråret, samtidig som økte råvarepriser gjør at resultatet er dårligere.
- Hvor mye må kundene deres regne med å ta av støyten for økte priser?
- Vi forholder oss til inngåtte avtaler, men om gyldighetstiden på ett tilbud eller en avtale er utgått så gjennomfører vi økning for å kompensere for prisøkningen på råvare. Oftest i dialog med kunden, og åpne kort med henvisning til PIE/ICIS indekser og lignende, sier den daglige lederen.
Han kjenner til flere prosjekter hvor de «sitter på gjerde» og venter på stabilisering av prisene.
- Men vi har fortsatt veldig mye å gjøre, legger Tragethon til avslutningsvis.
KLIKK for alle artikler i Råvarer og energipriser.