Fakuma: - Kundene er sultne på plastmesser og nettverk
Fakuma åpner i Friedrichshafen i Tyskland, og det er lagt opp til den helt store "homecoming".
Ingen norske utstillere er meldt på denne gang, men det antas at norske besøkende vil dra til messen.
En av de som skal avgårde til Fakuma er Arburg i Danmark. Arburg tar med en hel dansk delegasjon til Tyskland, og man bruker halvannen dag på messen.
- Vi skal ta med om lag 40 kunder til Fakuma. Vi var faktisk litt spente på hvor stor påmeldingen ville være, og om våre kunder var innstilte på å reise igjen. Men vi har opplevd en svært stor interesse for turen, sier Arburgs adm.dir. i Danmark, Michael Kylling, til plastforum.dk.
Kundene er sultne
- Det er mitt inntrykk at kundene i det store og hele er sultne på utstillinger og konferanser og ny teknologi og ikke minst å «nettverke» igjen. Vi er også svært ivrige på å få tettere kontakt med kundene i en større sammenheng. Webinarer har overtatt en del av dialogen under covid-19, men webinarene har ikke samme gjennomslagskraft, og man får ikke samme dialog med kundene, som man får ved et fysisk møte, fortsetter Kylling.
Østerrikske Engel har også sin egen store stand på Fakuma, men det er ennå ikke planlagt hvor mange skandinaviske medarbeidere, som skal delta på Fakuma, forteller den danske adm. dir., Jens Thor Hansen. Sannsynligvis en fra hvert av de tre datterselskapene (Engel Danmark, Engel Sverige og Engel Finland).
- Vi deltar med stor sannsynlighet også på Plastteknik Nordic i Malmø 1.-2. desember. Tidspunktet er litt uheldig, det legger jeg ikke skjul på. Desember er en måned der folk har mange andre planer, og vi frykter et lavt besøkstall. Men ellers er Plastteknik Nordic en messe, som vi alltid deltar på, sier Jens Thor Hansen.