23948sdkhjf

IKEA skal fase ut plast fra emballasje innen 2028

I tråd med forpliktelsen om å bli klimapositive innen 2030, vil IKEA fase ut plast fra emballasje. Utfasingen vil skje stegvis. Vi starter med alle nye produkter som vil kutte plast i emballasjen innen 2025, og så vil eksisterende varesortiment kutte plast i emballasjen innen 2028.

Målet er å redusere plastavfall og å være i føresete for å utvikle emballasjeløsninger der kun fornybare og resirkulerte materialer brukes.

Emballasje er en nøkkelkomponent i vår forretningsmodell og er blant annet viktig for at IKEA kan ha rimlige priser. For å bekjempe plastavfall og forurensning har IKEA allerede redusert mengden plast som brukes i emballasjen betydelig. I dag er mindre enn 10 prosent av det totale volumet av emballasjemateriale, som brukes årlig av IKEA, plast.

Skiftet vil skje gradvis

– Utfasing av plast i emballasje er det neste store steget på vår reise for å gjøre emballasjeløsninger mer bærekraftige, og for å redusere plastforurensning og utvikle emballasje fra fornybare og resirkulerte materialer. Skiftet vil skje gradvis i løpet av de kommende årene, og vi vil hovedsakelig fokusere på papir, da det både er resirkulerbart, fornybart og vanlig å resirkulere i hele verden, sier Erik Olsen, Packaging &Identification Manager i IKEA Of Sweden.

På årsbasis bruker IKEA over en milliard euro på ca. 920 000 tonn emballasje. Når vi nå beveger oss bort fra plast vil det kreve nye løsninger og tett samarbeid med produktutviklingsteam og IKEA-leverandører over hele verden. Plastemballasje kan forbli i enkelte deler av vårt matsortimentet der det er nødvendig for å sikre kvalitets- og mattrygghetsstandarder, i så fall vil plasten komme fornybare eller resirkulerte kilder.

- Tenke utenfor boksen

– Å tenke utenfor boksen er en del av IKEAs dna, og emballasje er på ingen måte et unntak i den forbindelse. Å bevege seg bort fra plast vil uten tvil være en utfordrende oppgave i årene som kommer. Vi håper å stimulere til innovasjon og vi vil bruke vår størrelse og rekkevidde til å ha en positiv innvirkning på hele varehandelen og hele vår forsyningskjede, sier Maja Kjellberg, leder for emballasjeutvikling i IKEA of Sweden.

 

Kilde: IKEA

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093