23948sdkhjf

Sjøfartsdirektoratet vil ha plastpellets på skip registrert som farlig gods

To store plastpellets-ulykker førte til stor forurensning. Den ene fant sted langs norskekysten. Nå ønsker Sjøfartsdirektoratet at plastpellets skal bli kategorisert som farlig gods.

Å kategorisere plastpellets som farlig gods innebærer at transporten av dette må være sikrere enn det er i dag.

Alle husker da et kontainerskip fikk slått hull på en kontainer i en storm, og noen dager senere dukket det opp store mengder plastpellets langs norskekysten. Ikke fullt så mange husker brannen om bord i kontainerskipet «X-press Pearl» utenfor Sri Lanka, der plastkuler sørget for den største og verste strandforurensningen i landets historie.

Verste strandforurensningen

Ifølge NRK har Sri Lanka nå bedt Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) om å klassifisere plastpellets som farlig last, og det noe det norske Sjøfartsdirektoratet støtter.

Det var i februar 2020 at et kontainerskip mistet noe av lasten sin i havet utenfor Danmark og Tyskland. Noen uker senere hadde havstrømmene ført plastkulene til norskekysten, og store mengder plastpellets måtte ryddes opp. Det er Oslofjordens Friluftsråd som har koordinert arbeidet med å rydde opp. Og det ryddes fortsatt, snart to år etter ulykken.

- Umulig å få ryddet opp

– Plastpellets er noe av det verre å få miste over bord, for det er helt umulig å få ryddet opp i etterkant, sier Nicolay Moe, seniorrådgiver i Oslofjordens friluftsråd, til NRK.

I dag blir ikke plastpellets kategorisert som farlig gods, og det er dette Sjøfartsdirektoratet nå ønsker å få omgjort. Så mange som 250 millioner kontainere fraktes sjøveien hvert år, og mellom 500 og 1500 av disse havner i sjøen. Og noen av disse inneholder altså plastpellets.

Noen av disse har altså inneholdt plastpellets som i dag ikke blir regnet som farlig last.

BRANN: Brannen om bord i kontainerskipet "X-Press Pearl" utenfor Sri Lanka førte til at store mengder plastpellets havnet på strendene i landet. FOTO: SRI LANKAS HAVNEMYNDIGHETER

– Men de er en av de største kildene til mikroplast i havet og utslippene er veldig store. Så lenge plastpellets ikke er klassifisert som skadelig for miljøet, er ikke kravene til frakt så strenge som de ellers ville vært, sier Lars Christian Espenes til NRK. Han er seksjonssjef for internasjonalt miljø i direktoratet.

Mer trygg frakt

En slik klassifisering av plastpellets vil føre til at materialene vil bli plassert på et tryggere sted på skipet, og at innpakningen må være langt mer solid, noe som ville hindret at plastpelletsene sprer seg i sjøen. Han mener at IMO må klassifisere plastpellets på linje med giftige kjemikalier.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079