Første støyskjerm av resirkulert plast
En støyskjerm av resirkulert plast er satt opp langs Furnesvegen i Hamar.Innlandet fylkeskommune.
I arbeidet med å få ned klimagassutslippene fra samferdselsprosjekter, jobber Innlandet fylkeskommune med å finne produkter som kan vare lengre og som krever mindre vedlikehold. Dette er bakgrunnen for at fylkeskommunen nå prøver ut den nye støyskjermen som er av typen Traftech Silent.
Gjenbruk av plast er en klimafordel
Den nye støyskjermen som er satt opp langs Furnesvegen er 130 meter lang og er laget av resirkulert plast. Leverenadøren forteller at 1 meter plastplank som er brukt i støyskjermen tilsvarer omkring enten 210 plastflasker, 815 plastposer eller 1050 yoghurtbeger per meter.
- Det å gjenvinne plast har store miljø- og klimagevinster, og det er en av fordelene med å bygge en støyskjerm som dette. Videre er den 100 prosent resirkulerbar når den ikke har en funksjon som støyskjerm lenger, forteller Claire Bant, senioringeniør innen ytre miljø i Innlandet fylkeskommune.
Fordeler knyttet til bygging og vedlikehold
Claire Bant sier det er flere andre fordeler med den nye støyskjermen.
- Skjermen er enkel å bygge, og det er ikke noe mer krevende enn å sette opp andre typer støyskjermer. For å sette opp støyskjermen trengte entreprenøren en gravemaskin i en kort periode for arbeid med fundamentering, mens to personer satt opp selve støyskjermen som «et puslespill», forklarer Bant.
En annen fordel er at ikke vil være behov for vedlikehold slik som vasking eller beising i støyskjermens levetid på minst 60 år. Dette gjør at fylkeskommunen vil kunne spare penger på vedlikehold.
Første av sitt slag i Innlandet
Støyskjermen langs Furnesvegen er den første av sitt slag i Innlandet.
- Dette er et slags pilotprosjekt i Innlandet som vi vil evaluere blant annet med tanke på bruk av denne typen støyskjermer andre steder i fylket, sier Bant.
Claire Bant forteller at Innlandet fylkeskommune vil plante rundt støyskjermen i løpet av 2023.
Videre bruk av denne type støyskjerm langs fylkesveger i Innlandet vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle.
Kilde: Innlandet Fylkeskommune