BASF med gode tall i et utfordrende marked
BASF Group har vist motstandskraft i forretningsåret 2022 i et utfordrende marked, som var dominert av konsekvensene av krigen i Ukraina, og spesielt av økte råvare- og energipriser.
Salgsøkning på 11,1 %
Som Dr. Martin Brudermüller, styreleder, og Dr. Hans-Ulrich Engel, Chief Financial Officer, forklarte under presentasjonen av tallene for 2022, økte BASF salget med 11,1 prosent til 87,3 euro milliarder. Salgsveksten ble hovedsakelig drevet av høyere priser på tvers av nesten alle segmenter på grunn av en økning i råvare- og energipriser.
Segmentene Materialer og Kjemikalier hadde de høyeste prisøkningene. Betydelig lavere volum samlet sett dempet salgsveksten i BASF-konsernet. Volumutviklingen var primært drevet av lavere salgsvolum i segmentene Surface Technologies og Chemicals.
Les hele pressemeldingen fra BASF her (på engelsk).
Kilde: Pressemelding fra BASF