Tysk gummiindustri krever økt rettferdighet fra bilprodusentene
Gummibransjeforeningen WDK er misfornøyd med manglende rettferdighet fra landets bilprodusenter. Det skriver Plastnet.se i en artikkel.
WDK er en paraplyorganisasjon for tyske produsenter av dekk og tekniske gummiprodukter.
Michael Klein er styreleder i WDK.
– Uavhengig av eksplosive energi-, frakt- og råvarepriser eller inflasjonskompensasjonen opplever vi knapt noen balanse i våre leveringsforpliktelser til bilindustrien, sier Klein.
De siste tre årene har ikke kjøretøyleverandørene fått god nok kompensasjon fra tyske bilprodusenter for kostnadsbyrden. WDK mener prinsippet om rettferdighet i kontraktsforhold og gjensidig forståelse, har veket på grunn av bilprodusentenes jag etter resultater.
Klein tror også at bilprodusentene vil bruke kinesisk overkapasitet i leverandørsektoren for å øke prispresset på den tyske leverandørindustrien.
WDK melder om store prisøkninger for gummiråvarer mellom 2021 og 2022; det årlige gjennomsnitt var på nær 75 prosent på grunn av flaskehalser i forsyningen.
Dette har ikke normalisert seg, men i 2023 falt prisene på de vanligste gummiblandingene (NR SBR, CR, EPDM, NBR) med 8 til 13 prosent. WDK tror ikke utviklingen vil fortsette i 2024. Fra årets begynnelse har prisene vært høye.