Naturnvernforbundet med reparasjonskampanje som motvekt til Black Friday
Ombruksuka er opprettet som en motvekt mot handelens «Black Friday». I høst setter Naturvernforbundet søkelyset på ombruk og reparasjon, ifølge en pressemelding.
Utvannet konsept
«Black Friday» fikk sitt navn fordi fredag etter Thanksgiving er en av de få «inneklemt»-dagene hvor amerikanerne faktisk tar fri. Juleshoppingen startet ofte og butikkene kunne melde om svarte tall – i motsetning til røde tall (underskudd).
I Norge er har konseptet fått stor kritikk samtidig som fredagen har utvidet seg til en uke, ja opptil hele måneden november. Ikke alle forretningsdrivende ønsker å være med på å pushe produkter folk egentlig ikke vil ha, men prøver å ta tilbake førjulskosen.
Slett ikke alle Black Friday-tilbud er så gode som de kan virke. I 2023 sendte Forbrukertilsynet ut brev til næringsdrivende som ikke oppga tilbudene på riktig måte. Feilene var blant annet manglende før-priser, ikke reelle før-priser og manglende skille mellom salgsvarer og varer til ordinær pris.
Alternativ kampanje
I høst har flere av Naturvernforbundets lokal- og fylkeslag arrangert ulike typer reparasjons-arrangement. Både opplæring i reparasjoner vi kan gjøre selv og informasjon om hvilke politiske tiltak som må på plass for at flere skal reparere, har stått på agendaen.
I uka fra 25. november til 30. november har Naturvernforbundet en kampanje som fremmer reparasjon framfor nykjøp.