Hallingplast ble Entrepreneur Of The Year
Hallingplast AS og daglig leder Steinar Tragethon gikk i slutten av november til topps i EY Entrepreneur Of The Year, kategori Industri, under den nasjonale finalen i Oslo.
Det er rådgivnings- og revisjonsselskapet EY (tidl. Ernst & Young) som står bak Entrepreneur Of The Year. Det konkurreres i 50 land, og aktørene kjemper i tre kategorier: handel, industri og tjenester.
Hallingplast vant prisen for sin enestående produktutvikling og salg av produkter som hevder seg på verdensmarkedet.
– Dette er en velfortjent hyllest til et selskap som har evnet å ta i bruk ny teknologi og sikret sterk vekst og lønnsomhet. Derfor når de også opp i en konkurranse som er verdens største vekstskaperprogram, sier ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i Norge, Terje Andersen.
Inspirasjon til medarbeiderne
Steinar Tragethon, daglig leder i Hallingplast, fremholder at denne prisen først og fremst er en honnør og inspirasjon til 53 dyktige medarbeidere som har bidratt til at bedriften hvert eneste år vinner nye markedsandeler og øker produktiviteten.
Det er ventet at bedriften vil omsette for 430 millioner kroner inneværende år. Det betyr at hver enkelt medarbeider produserer for 8,1 millioner kroner! Det er ganske så unikt for en produksjonsbedrift.
Steinar trekker fram og skryter av medarbeiderne, men det er ingen tvil om at han selv også skal ha en betydelig del av æren for seieren og for Hallingplasts utvikling.
Hallingplast ble startet i 1969. I 1980 overtok Steinar og hans bror etter faren. Etter brorens bortgang i 2006 har Steinar hatt en aktiv rolle både innenfor produktutvikling og daglig drift. Siden 2012 har selskapets inntekter økt med 44 prosent.
Et lokomotiv i Hallingdal
– Industri er nesten fraværende i vår region. Vi ønsker å være et lokalt lokomotiv for å opprettholde og videreutvikle industriarbeidsplasser og gjerne se at det blir vekst også i Hallingdal, sier Steinar.
Han mener Hallingplast har lykkes fordi selskapet har klart å følge med i tiden og automatisert store deler av produksjonen.
– Dermed har vi vært i stand til å produsere kvalitet til en konkurransedyktig pris. Vi har også videreutviklet markedet i vårt segment ved at vi har lansert nye og intelligente produkter for bransjen. Eksempler på dette er bedriftens synkerør og diffusjonstette rør, sier han.
Rør og profiler
Hallingplast produserer rør og profiler i ulike plastmaterialer, med hovedvekt på PE og PP. Gjennom samarbeid med noen av Europas fremste aktører innenfor plastbearbeiding, tilbyr selskapet et komplett sortiment med rørdeler og tilbehør for vann og avløp, vannkraft, olje og gass, fiskeoppdrett og samferdsel.
Steinar mener at bedriften og selskapets produkter ikke havner som en «synder» som fremkaller mikroplast.
– Våre produkter har en holdbarhetstid på 100-150 år og går ikke inn i kretsløpet så lenge det får ligge i bakken eller blir gravd opp for resirkulering. Det er flott at media har et sterkt fokus på dette, og det samme har vi også.
Honnør
Den uavhengige juryen bak prisutdelingen berømmer Hallingdalsbedriften og Steinar Tragethon for iherdighet. Under tildelingen ble det trukket fram at «vinneren med kreativitet har videreutviklet virksomheten fra underleverandør til å bli et selskap med egne, innovative produkter. Gjennom vellykkede strategiske allianser og vilje til å ta i bruk ny teknologi har vinneren utviklet en virksomhet med god vekst og lønnsomhet.»
– Norge har mange dyktige entreprenører og vekstskapere. Med EY Entrepreneur Of The Year ønsker vi å gi disse en oppmerksomhet de fortjener, sier Terje Andersen, ansvarlig for programmet i Norge.
(Av Odd Borgestrand, odd@borgmedier.no)
Videopresentasjoner av samtlige kandidater i finalen kan du se på:
www.youtube.com/playlist?list=PLsn-Rv-OCXnXtEgRhMCbtnYXdvxuskpOw