23948sdkhjf

Møt den nye maritime verden på Nor-Shipping

Det hersker stor spenning foran årets største, internasjonale shippingmesse. Det er ingen tvil om at miljøtankegang og ny teknologi vil prege messen. I miljøets navn må vekten på fartøyene ned. Varige, lette materialer står bl.a. på dagsordenen. Har du ikke vært på Nor-shipping tidligere, anbefales årets arrangement, 30. mai til 2. juni, Norges Varemesse, Lillestrøm.

En serie høyst sentrale foredrag finner også sted på messen. Alle messedager vil «Catalyst for Change», katalysator for endring, stå sentralt på Nor-Shipping. Nevnes skal også såkalte Disruptive Talks som foregår i Disruptive Sustainability Hall. Det er timesøkter som fokuserer på high tech-emner eller på trender som endrer hele bransjen, såkalte Game Changers. Eller det kan være andre, avanserte konsepter i dagens maritime felt.

Store endringer er i gang i maritim industri. Industri 4.0 er noe som er i ferd med å endre også denne bransjen, måten å tenke og handle på. Digitalisering og oppkobling skifter i alt fra skipsdesign og konstruksjon til flåtestyring og utstyrsovervåking.
I tillegg er det marine pengemarkedet nervøst, det geopolitiske landskapet skifter, og fraktene i seg selv gjennomgår omveltninger.
Forurensning fra skip, nye motorer og el.kraft er temaer som tas opp eller det vises løsninger på.

Tyskland skal nevnes. Landets industri er en tungvekter, også for den maritime industri. Tyskland har en egen paviljong på Nor-Shipping, styrt og initiert av Norsk-Tysk Handelskammer i Oslo. Her vil besøkende merke at endringene som er på gang representerer muligheter og innovasjon. Hvorfor ikke besøke fellesutstillingen, sette seg ned og prate business med utstillerne – eller med Norsk-Tysk Handelskammer – for å opprette kontakt?

Lette materialer er et stikkord . Kompositter likeså. Første messedag fokuseres dette ekstra på den tyske fellesstanden under temaet: «New Composite and Lightweight Materials for Vessels and Equipment». Temaet knyttes opp mot EUs store Horisont 2020-program (Horizon 2020) og ønsket fra tysk side om å etablere prosjekter og forretningsforbindelser som kan initiere samarbeid og midler fra Horisont 2020. Dette innovasjonsprogrammet er verdens desidert største, med nesten 80 milliarder euro tilgjengelig for innovasjonsarbeid i perioden 2014-2020. Fortsatt er masse av disse midlene tilgjengelige.

Materialutviklingen og konstruksjonsprinsippene vil fremover gi trinnvis endring i fartøyers effektivitet, både når det gjelder energiforbruk og vedlikeholdskostnader. I Norge, så vel som i Tyskland, er det lagt ned mye arbeid for å utvikle avanserte materialer som er mye lettere, men like robuste som konvensjonelle materialer. Men vi har, for større skip og oljeinstallasjoner, ikke sett den utviklingen vi ønsker.
Om man ser på hele livssyklusanalysen, er slike materialer mye billigere enn tunge og konvensjonelle. Det budskapet må vi få bedre fram!
Arrangør for akkurat dette temaet er: Scaberia/BALANCE Technology Consulting GmbH som du finner i den tyske paviljongen. Har du lyst til å høre på dem/møte dem for å diskutere begrepet «Partnerships & Financing»?
Kontakt og mer informasjon får du av Tereza Kjos: kjos@handelskammer.no
telefon: +47 221 28 246.
Den tyske paviljongen:
Hall C - C01/01

Mer informasjon om hele Nor-Shipping, foredrag/konferanser og utstillere:
http://nor-shipping.com
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065