23948sdkhjf

Hallingplast – et industrieventyr

Hallingplast er 40 år. Ikke uten grunn mener mange at bedriften på Kleivi i Ål er et virkelig industrieventyr i Hallingdal. Bedriften har på 40 år økt omsetningen fra 371.000 kroner til 245 millioner i fjor. Fredag 12. juni, feiret ansatte, leverandører og kunder dagen.
Hallingplast AS har økt omsetningen kraftig, spesielt de seneste årene. Salgsinntekter nådde altså 245 millioner i 2008. Det representerer 7,4 millioner i gjennomsnitt på de 33 ansatte. Det er et svært bra snitt for et norsk, vareproduserende selskap. For Hallingplast er det rørprodukter i plast – for en rekke formål – som er produktene.

Jubileumsbrosjyre Bedriften har i anledning 40 års dagen laget en flott jubileumsbrosjyre på til sammen 60 sider. Her presenteres bedriften, her vises markedsområdene og brosjyren gir også gjennom tekst og bilder et godt bilde av ansatte og hvordan disse står bak moderne produksjon av plastrør og rørdeler. Og man får servert historien om Hallingplast på en illustrasjonsrik, god og glad måte.

Kort historikk Hallingplasts aner går tilbake til 1969 da KåreTragethon og Tov Skarpås etablerte et ansvarlig selskap. De startet med å satse både på glassfiberarmert plast (båter og landbrukssiloer) og på ekstrudering av PE-rør til vannledninger.

Brann. Som så mange andre plastbedrifter på 1960- og -70-tallet, ble også denne bedriften hjemsøkt av brann. Fabrikken brant ned til grunnen i 1972.

Men opp av asken vokste en ny hall. I denne ble det startet produksjon av større PE-rør. I noen år drev bedriftene parallell produksjon av både glassfiberarmerte plastprodukter og PE-rør. Men fra 1979 ble det kun satset på PE-produkter, på rør.

Mannskaper og tragedier .I 1977 overtok Kåre Tragethon hele eierskapet i bedriften og etablerte Hallingplast A/S. Dessverre falt Kåre Tragethon fra i 1980. Steinar Tragethon, dagens adm. direktør, kom da inn i driften og ledet produksjonen. Broren Roald Tragethon hadde handelsutdannelse og sammen drev de to brødrene en virksomhet i sterk utvikling. I 2006 skjer en ny tragedie, da Roald faller fra. Heldigvis hadde bedriften mange dyktige og samvittighetsfulle medarbeidere. Alle sørget for at Hallingplast fortsatte veksten selv etter det tragiske dødsfallet. Steinar Tragethon tok fra da av eneansvaret for utviklingen.

Utbygging. Store bygnings- og maskinmessige investeringer ble gjennomført i årene 2007 og 2008. I dag framstår Hallingplast som en moderne bedrift på høyt, internasjonalt nivå. Den kan i jubileumsåret smykke seg både med bredt produktspekter, godt renommé og ikke minst; god lønnsomhet. Bedriften har også internasjonal rekkevidde med engasjementer og kunderelasjoner som omfatter Europa, Afrika, Asia og Sør-Amerika. Produktområder I nevnte brosjyre pekes det på at Hallingplast er en del av den moderne hverdag og at vi møter bedriftens produkter på mange fronter i det daglige, når vi vasker hendene (vann- og avløpsrør), når vi spiser fisk (leveranser til mærer/oppdrettsnæringen), når vi fyller drivstoff på bilen (spesialrør til bensinstasjoner) eller når vi kjører langs veiene (autovern i beskyttende plast).

Det er altså en imponerende utvikling som ligger bak dagens Hallingplast og ikke mange andre produksjonsbedrifter her i landet kan vise til samme soliditet og utvikling. Fredag 12. juni, ble dette markert i Kleivi Næringspark. Der også et faglig program markerte at bedriften er en del av hverdagen til oss alle – og at den har til hensikt å være det også i fremtiden. Dagen ble avsluttet med festmiddag på Bardøla på Geilo. Vi gratulerer Hallingplast med 40 års imponerende virke. Asle Isaksen
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079