NTNU-bil satte verdensrekord
NTNU-studenter gikk til topps i årets Shell Eco-marathon mens studentene fra Høgskolen i Østfold vant designprisen. Bilen fra NTNU satte verdensrekord i drivstoffgjerrighet da den kjørte 1 246 kilometer på en energimengde tilsvarende 1 liter bensin!
Brenselcelle
Det er til sammen 10 studenter fra forskjellige studieretninger ved NTNU som står bak den trønderske vinnerbilen. Bilen og løpet er prosjekt- og masteroppgave i skoleåret 2008/09. NTNU-studentene, som for øvrig fikk 2. plass i fjorårets konkurranse og gjerne ville helt til topps i år, kjørte en hydrogendrevet brenselcellebil. Med 1 246 kilometer knuste laget den gamle verdensrekorden i Urban Concept-klassen som var på 848 kilometer.
I en kommentar til TU.no rett etter løpet forteller student Stian Christiansen at det var utrolig artig å få bekreftet at alt det harde og langvarige arbeidet som var lagt ned i bilen hadde ført fram.
Designpris til Østfold-studentene Selv om det ikke ble seier til studentene fra Høgskolen i Østfold (HiØ) i selve økonomiløpet, var bilen som kalles «Frost», én av de mest severdige. I følge pressemeldingen fra Shell hadde østfoldstudentene i år satset alt på design framfor drivstofføkonomi. Bilen vekket oppsikt og det var alltid skuelystne tilskuere på alle kanter av bilen hver gang den rullet ut på banen. Gleden var selvsagt stor da de vant den prestisjetunge designprisen. Det er for øvrig andre gang at studenter fra HiØ vinner prisen for beste design. Det er interessant å ta med at det er en gruppe på åtte studenter ved HiØ som har etablert et eget designbyrå, Polar Bear Design, der utviklingen og byggingen av bilen samt økonomiløpet er deres hovedoppgave i 3. året av studiet Industriell design ved høgskolen. Om bilen de har utviklet kan det sies mye, bl.a. at karosseriet er i karbonfiber og at bedriftene i Østfold, som vanlig, har vært gode bidragsytere. For øvrig; både NTNU- og HiØ-studentene opplevde tekniske problemer i forkant av det avgjørende løpet. HiØ fikk problemer med en drivrem rett før start, mens NTNU-studentene fikk problemer bl.a. med hydrogentilførselen og overoppheting av det elektroniske styringssystemet. Men det ordnet seg for begge team i 12-time og resultatene ble jo virkelig glimrende. Kommentarer, gledesutbrudd og flere fotos i neste utgave av Plastforum. Og på høstens Polymerdager, på Gardermoen 4. og 5. november, prøver vi å få med både biler, studenter og sponsorer!
Asle Isaksen