Bilprodusentene gir støtte til Plastal
På samme måte som kunder og sprøytestøpeindustrien har gitt sin massive støtte til Plastal på Raufoss, meldes det nå om solid oppbacking også fra de store bilprodusentene. De vedtok på et krisemøte i Frankfurt denne uken umiddelbart å nedbetale gjeld de måtte ha til Plastal og også betale forskudd og høyere priser for nye bestillinger. Dette sies å skulle sikre driften i datterselskapene de nærmeste ukene.
I følge vårt svenske søstertidsskrift Plastforum gir store bilprodusenter som GM, Ford, Volkswagen, Audi og Fiat nå sin støtte til Plastal og de ønsker å stille opp for den konkursrammede underleverandøren. Som vi tidligere har meddelt jobber nå datterselskapene i hvert enkelt land beinhardt med å inngå nye kontrakter med bilprodusentene. Samtidig må det sikres ny og langsiktig finansiering av virksomhetene. Da kan det hjelpe godt det som nå har sluppet ut fra møtet i Frankfurt denne uken. For i følge uttalelser som konkursforvalteren Per Settergren har gitt til den svenske avisen Dagens Industri har bilprodusentene gått med på både å betale høyere pris for delene som leveres, betale på forskudd og ellers gjøre opp all gjeld umiddelbart som de måtte ha til Plastal. Dette sikrer altså fortsatt produksjon hos Plastal de nærmeste ukene. Samtidig synes det helt klart at organisasjonen må slankes hos de fleste datterselskaper. Per dags dato er mange ansatte permittert over hele Europa, mange må altså også regne med å slutte. I nabolandet antas det at halvparten av Plastals 460 ansatte i Sverige blir overflødige. I følge Per Settergren kan en løsning være å legge ned virksomheten i Plastals navn og la bilprodusentene selv ta over ansvaret for produksjonen av deler. Men det er uten tvil positivt at bilbransjen, som er helt avhengige av jevnlige tilførsler av deler fra Plastal, nå stiller opp for å gi midlertidig og kanskje også langsiktig hjelp. Ambisjonen hos konkursforvalteren er i hvert fall å holde produksjonen i gang og gjennom det lettere kunne finne nye eiere samtidig som virksomheten for mange ansatte dermed kan bli reddet.
Asle Isaksen