Hedersprisen for god design 2009 til SeaBed Geophysical AS
Oslo: Dypvannssensoren CASE Abyss har gitt norske SeaBed Geophysical klare konkurransefortrinn i internasjonal oljesektor. I går ble selskapet belønnet med Hedersprisen for god design 2009 under Designdagen 2009.
– Årets vinner av Hedersprisen er et eksempel til etterfølgelse for norsk næringsliv på hvordan design kan brukes til å skape innovative og konkurransedyktige produkter og tjenester. Dette trenger vi mer av i Norge for å hevde oss i stadig tøffere internasjonal konkurranse, sa administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen.
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad stemte i og håpet at flere norske bedrifter vil finne inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet. – Ved å bruke design målbevisst og strategisk kan bedrifter øke salget og bedre lønnsomheten, påpekte statsråden før hun overrakk Hedersprisen til SeaBed Geophysical.
Hard konkurranse ga innovasjon
Hard konkurranse og sterkt prispress mellom selskaper som driver med geofysisk leting på store havdyp, var utgangspunktet for at Trondheims-baserte SeaBed Geophysical gikk i gang med utviklingen av CASE Abyss. SeaBed Geophysical har sitt utspring fra miljøet rundt Statoils forskningssenter på Rotvoll. I 2006 ble selskapet kjøpt opp av SeaBird-konsernet, noe som ble avgjørende for industrialiseringen av CASE Abyss.
Hva CASE Abyss har betydd for bedriftens salg, er vanskelig å si. Sensoren er bare en del av selskapets tjenester, nemlig seismiske data som leveres til internasjonale oljeselskaper. – Men faktum er at mens vi tidligere måtte bruke mye tid og krefter på å skaffe nye oppdrag, står jobbene nå i kø for oss, forteller Fredrik Næs, som er avdelingsleder i Trondheim.
Brøt med gammel design
Da SeaBed Geophysical skulle lage en ny seismisk sensor for geofysisk kartlegging på store havdyp, valgte de å tenke helt nytt fremfor å flikke på tidligere løsninger.
– Vi gikk bort fra den tradisjonelle evolusjonsmodellen, som ga for høye kostnader og for få funksjoner, og som ikke oppfylte nye krav til lagring og håndtering. Vi brøt derfor med det eksisterende designet og startet på nytt, forteller Næs.
Industridesignere ble koblet inn på et tidlig stadium for å jobbe med alle de til dels motstridende kravene. En designer fra Abyssus Marine Services har sittet i lokalene til SeaBed Geophysical under store deler av utviklingsprosessen.
Doblet kapasiteten
Resultatet, som fikk navnet CASE Abyss, har vakt stor oppsikt i fagmiljøene. Produksjonskostnaden per enhet er halvert i forhold til tilsvarende løsninger, samtidig som CASE Abyss også er vesentlig mindre og lettere å håndtere.
I tillegg lar den seg stable i høyden, noe som gjør at et skip nå kan transportere dobbelt så mange enheter. Batterier kan byttes uten å åpne skjellet, skadede deler kan lett skiftes ut, og det går dessuten raskere å hente ut data fra enhetene.
500 sensorer i arbeid
Samtidig har det estetiske ved CASE Abyss fått spille en viktig rolle, kanskje overraskende viktig med tanke på at sensoren gjør jobben sin på opptil 3.000 meters dyp. – Produktet har faktisk blitt et viktig hjelpemiddel for å forklare systemet vårt for kundene. Utformingen er iøynefallende og unik, og gjenspeiler tjenestens identitet på en svært god måte Vi tar gjerne med en modell av CASE Abyss i salgsmøter, og vi ser at oljeselskapene husker oss bedre når vi kan koble presentasjonene våre til noe visuelt og håndfast, forteller Næs.
SeaBed Geophysical har allerede produsert 500 enheter av CASE Abyss, og de fleste enhetene er til enhver tid ute på oppdrag. Nå vurderer selskapet å produsere ytterligere 500 enheter for å møte fremtidige oppdrag.
Utstilling Interesserte kan se vinnerprodukter og andre arbeider som mottok Merket for god design under utdelingen av designprisene 11. mars. Også bidragsytere i konkurransen Unge Talenter er utstilt i DogA i Oslo. Utstillingen er åpen fra 19. mars til 26. april – og kan anbefales. Se for øvrig egen omtale av ”Merket for god design på annen plass på nettsidene og i Plastforums utgave nummer 3/2009, som utkommer etter påske.