Plastetiketter overtar
Stadig flere benytter plastetiketter, mens bruken av papiretiketter er stabil. Dette viser ferske tall fra analyseselskapet Applied Market Information, AMI. I 2013 kan en tredjedel av etikettene være av plast, tror AMI.
I fjor stod plastetiketter for 27 prosent av det totale antallet etiketter. Men til forskjell fra papirvarianten, som ikke viser noen vekst, så regner man med en vekst på 6 prosent for plastetikettene.
Utviklingen drives først og fremst av et økende behov for gjennomsiktige etiketter til matvarer. Aller størst er veksten for selvklebende etiketter, med 7 prosent.
Produksjonen i Europa er sterkt konsentrert. 10 selskaper står for 74 prosent av produksjonen. De fleste velger å sikte seg inn mot godt avgrensede segmenter. Størst in polyetylenetiketter er Nordenia, mens Treofan, ExxonMobil og Innovia dominerer innen PP. Klöckner Pentaplast er den ledende innen produksjon av PET- og PVC-folie til etiketter.
(plastnet.se)