Ineos bekrefter satsing på Skanled
Planen for gassrøret Skanled får full støtte fra Ineos. Mer etan vil bidra til en første utvidelse av crackeren på Rafnes, blir det opplyst. På lengre sikt kan det bli tale om ytterligere utvidelse, men dette avhenger av etanutviklingen i Norge.
Skanled sikrer langsiktig tilgang av naturgass til Grenland. Ineos bekrefter at selskapet vil utvide crackeren på Rafnes som et middel til verdiskapning av norsk etan. Selskapet gir sin fulle støtte til prosjektet og jobber for at det skal stå klart i 2012.
-Dette er viktig resultat både for Norge, Grenland og Ineos, sier Tom Crotty, leder for Ineos Olefins & Polymers Europe. Han er glad for at Skanled-gruppen har funnet en måte til å drive prosjektet videre slik at langsiktig gassleveranse i Grenland sikres.
På sikt er Ineos’ planer å utvide crackeren til en øket kapasitet på 100.000 tonn etylen årlig. Dette er basert på en kombinasjon av naturgass (LPG) og etan. Fortsatt finnes det utfordringer i prosjektet, både når det gjelder godkjennelser og gasskontrakter og -priser, mener Crotty.
Ineos har begravd planene om en ny etylenfabrikk (cracker) i Bamble, dermed har de heller ikke behov for et separasjonsanlegg. Det gassrøret som nå er planlagt, er et rør hvor det skal fraktes tørrgass (metan). Våtgassen (etanen) vil fortsatt bli fraktet på kjøl.
Selv om Ineos har varslet at de ikke vil bygge en ny cracker, kommer de til å utvide den de har i dag. Årsaken er at den våtgassen som i dag går til ammoniakkfabrikken til Yara, kommer Ineos til å overta, mens Yara kan ta imot tørrgass fra røret. Det betyr mer våtgass til Ineos og crackeren og mer tørrgass til Yara, melder Varden.
Det tyske selskapet Verbundnetz Gas (VNG) har varslet at selskapet vurderer å tre inn i Skanled-prosjektet med en eierandel på 10 prosent, tilsvarende Hafslunds tidligere eierandel, samtidig som selskapet ønsker å reservere 2 millioner standard kubikkmeter per døgn (MSm3/d) i transportkapasitet i Skanled. Med VNGs inntreden er det dermed igjen fulltegnet eierskap i Skanled, opplyser Gassco.
-Avklaring på Rafnes og VNGs varslede inntreden i prosjektet bidrar til å redusere risikoen ved prosjektet, men det gjenstår fortsatt viktige avklaringer før PAD kan sendes til myndighetene, sier direktør i Gassco Thor O. Lohne.
Skanled skal levere sin Plan for Anlegg og Drift (PAD) til myndighetene innen 1. april.
(Ineos og Gassco)
RB