Norsk designrekord
Søknadsfristen for å søke om Merket for God Design gikk ut 17. oktober. 171 søkere har meldt seg, opp hele 30 prosent fra i fjor. Den store dominansen av plastrelaterte produkter innen kategorien Industridesign forventes å holde seg på flotte 75 prosent
Gjør det bedre enn konkurrentene Økningen i søkertallene bekrefter at stadig flere norske bedrifter satser på design og innovasjon. Det lover godt for fremtiden. En britisk undersøkelse viser at bedrifter som satser på design, innovasjon og nyskaping gjør det bedre enn konkurrenter som lar være. Det er Design Council, Norsk Designråds søsterorganisasjon i Storbritannia, som viser at bedrifter som bruker design som et strategisk virkemiddel i løpet av 10 år har overgått børsindeksen FTSE 100 med 200 prosents margin.
Løsninger i plast dominerer industri Marianne Guttormsen jobber med Merket for God Design i Norsk Designråd og hun har gjort en kjapp undersøkelse om hvordan det forholder seg med plastrelaterte produkter i de siste års konkurranser. Hun forteller til Plastforum at det i mange år har vært en stigende tendens i valg av plast som materiale i produktutviklingen i flere kategorier. – Rundt 1/3 av søknadene som kommer inn gjelder kategorien Industridesign. I 2007 og 2008 var hele 75 prosent av produktene som mottok Merket for God Design i denne kategorien laget helt eller delvis av plast, sier Marianne Guttormsen. Uten å røpe noe om årets søkere påpeker hun likevel at det skjer så mye bra og innovativt på denne fronten at det helt sikkert burde vært enda flere produkter og løsninger som hadde fortjent utmerkelse. Alt dette får vi vite mer om på Designdagen 2009, 11. mars. Da utdeles Merket for God Design i DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter) i Oslo. I mellomtiden skal juryen de nærmeste månedene gå samtlige søkere i sømmene på jakt etter innovativ og nyskapende norsk design.