23948sdkhjf

Over motorveien med kompositt og stål

Over motorveien nord for Frankfurt ble i sommer en ny,lett bro basert på komposittprofiler heist på plass. Den 27 meter lange og 5 meter brede broen skal være den første i slag i Tyskland.

Det dreier seg om en bro der to ståldragere er forsterket med komposittprofiler slik at de sammen danner en bærende konstruksjon. Leverandør av komposittprofiler var danske Fiberline Composites. Rask installasjon og lave kostnader til vedlikehold var hovedårsaken til at veidirektoratet i delstaten Hessen valgte å prøve denne teknikken.
I tett befolkede områder gir nemlig tradisjonell brobygging raskt lange bilkøer. En lett bro som kan heises på plass på få timer, gir mindre køer. Samtidig er det en fordel at slike broer er motstandsdyktige mot korrosjon.
Nærmere 70 prosent av Tysklands veibroer er mer enn 40 år gamle betongkonstruksjoner som er nedslitt og krever mye vedlikehold. Den nye broen er bestandig mot veisalt og frost. Den lave vekten er en fordel fordi det blir mulig å prefabrikere broen i langt større lengder enn ved tilsvarende stål- eller betongkonstruksjoner.
Mens gang- og sykkelbroer kan lages fullt ut i kompositt er imidlertid veibroer for tung trafikk begrenset i spennvidde. For å komme opp i nødvendig bæreevne kan man bruke karbonfiberforsterket plast, men dette er ennå forholdsvis dyrt eller man kan kombinere plast og stål. Limes brodekkeprofiler på ståldragerne, oppnås en løsning som prismessig er nær tradisjonelle løsninger.
Det første resultatet av dette prosjektet var Vesteuropas første veibro i plastkompositt, som ble innviet i 2002 ved en trafikkert vei i Oxfordshire i England. Fiberline Composites har vært partner i ASSET-projektet, sammen med blant annet Skanska, Kungliga Tekniska Högskolan i Sverige, Oxfordshire Amt og det britiske ingeniørfirmaet Mouchel Parkman. I 2007 oppførte det britiske Highway Agency en prisbelønnet ASSET-bro over den engelske motorvei M6.
RB
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078