23948sdkhjf

Sparer drivstoff med nanoskipsmaling

En ny type skipsmaling med nanokarbonrør reduserer både friksjon og begroing og medfører redusert drivstofforbruk. Malingen utviklet av Re-Turn AS er tatt i bruk av Hurtigruten Ferge&Hurtigbåt.

Det er FoU-selskapet Re-Turn AS i Fredrikstad som via en samarbeidsavtale med Hurtigruten står bak den nye skipsmalingen som foruten redusert friksjon og lavere bunkersforbruk også gir lavere vedlikeholdskostnader. Skipsmalingene leveres uten miljøskadelige biocider og løsemidler.
Den nye teknologien er basert på flytende bindemiddel forsterket med nanokarbonrør. Dette gir malingen en ekstrem slitestyrke og lav friksjon. Testing på hurtige patruljebåter siden 2006, og nylig på ett av Hurtigruten Ferge&Hurtigbåt sine fartøyer, bekrefter en fartsøkning på opp mot 10 prosent. Dette vil i praksis si at man kan oppnå en betydelig reduksjon i drivstofforbruk, og lavere utslipp av klimagasser som NOx og CO2. Konkrete kostnadsgevinster er imidlertid vanskelig å gi i utprøvingsfasen, blir det opplyst fra Re-Turn.
- Bunkerskostnadene er i dag betydelige og økende. Reduksjonen vi kan oppnå i forbruk er positivt rent økonomisk, men ikke minst miljømessig. Å redusere våre utslipp har i lang tid hatt høy prioritet, sier Jan Egil Sletteng, teknisk sjef for Hurtigruten Ferge&Hurtigbåt.

Tre års arbeid
F&U-selskapet Re-Turn AS i Fredrikstad har de siste tre årene arbeidet intensivt med praktisk utnyttelse av nanoteknologi. Samarbeidsavtalen med Hurtigruten har stor betydning for det videre arbeidet.
- Hurtigruten Ferge&Hurtigbåt har vist seg som en fleksibel og engasjert samarbeidspartner. Virksomheten passer godt med vår miljøfokuserte utvikling, og sammen tror jeg vi skal oppnå mye, sier Stein Dietrichson, adm. direktør i Re-Turn AS.
-Dette var første avtale på skip og med god støtte fra Innovasjon Norge og Connect Østlandet er prosjektet vårt oppe og går, sier Dietrichson til Plastforum. På småbåter har vi flere kontakter og prosjekter på gang og også med et par mindre rederier – men det er det for tidlig å si noe om. Vi har gjort en vellykket prøveproduksjon av et par farger på en kvalitet i Tyskland og er leveringsklare på en del allerede, legger han til og understreker samtidig at det fortsatt er uløste oppgaver i utviklingen. Hurtigrutens kompetanse og utstyr vil i det videre arbeidet ha stor nytte.

Går videre
Samarbeidet mellom Re-Turn og Hurtigruten vil utvides i tiden som kommer til å omfatte flere fartøy, og andre bruksområder. Re-Turn AS utvikler skipsmalinger for korrosjonsbeskyttelse av bildekk, overbygg og skrog, som vil bli grundig testet ut på flere av Hurtigrutens fartøy. I tillegg skal det utvikles coatingsystemer for drikkevannstanker og andre kritiske applikasjoner der smak/lukt og optimal korrosjonshindring er avgjørende.

- Vi ser fram til å fortsette arbeidet med å gjøre driften mindre energikrevende og samtidig mer miljøvennlig. På mange måter er vi med på å stake ut en ny kurs for hvordan sjøbasert virksomhet påvirker miljøet, ikke bare gjennom reduserte utslipp, men også gjennom å fjerne løsemidler og gifter fra skipsmalingen, sier Sletteng.

RB
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063