Kunstgress - et voksende marked
Markedet for kunstgress, eller plastgress, vokser sterkt. Det er særlig bruken på fotballbaner som øker. Veksten er på hele 20 prosent årlig, ifølge en rapport fra konsulentselskapet AMI.
Selv om det er bruk på fotballbaner som dominerer er det også økende etterspørsel på andre sektorer, fremgår det av rapporten.
En av de store fordelene med kunstgresset er at banene i prinsippet kan brukes hele døgnet og året rundt. Baner av naturgress må til sammenligning hvile etter hver kamp for å sikre gjenveksten og de kan i høyden brukes 4-5 måneder i året på de nordlige breddegrader. For tiden brukes det 600.000 tonn plast og gummi (stammen til gresset) til kunstgress. Markedsverdien av dette anslås av AMI til 10 milliarder kroner.
Gresset er bygget opp av ulike polymere. Stråene er gjerne laget av polyetylen, PP eller polyamid, mens bindingsmaterialet som holder stråene sammen utgjøres av slagfast polystyren eller polyuretan.
Matten har hittil vært laget styrengummi fra gamle bildekk, men nye termoplastiske elastomere er utviklet som gir bedre egenskaper under bruk.
Det største markedet for kunstgress finnes i Europa, det er på 48 prosent. Årsaken er at fotball her har stor utbredelse, dessuten er klimaet forholdsvis kjølig
(Plastnet)