23948sdkhjf

Nye tall for plastemballasje

I sin siste markedsrapport, publisert rett før Interpack-messen, gir analyseselskapet AMI en oversikt over det europeiske markedet for plastemballasje. Dette er nå på 18 millioner tonn og med en verdi anslått til 54 milliarder euro (430 milliarder kroner).

Emballasje er, ifølge rapporten - som tar for seg både myke og stive plastmaterialer, det viktigste bruksområdet for termoplast, med omtrent halvparten av produsert mengde. Regnet etter volum utgjør plastemballasje 21 prosent av all emballasje, verdimessig er andelen noe høyere; noe over 30 prosent.
Slik AMI bedømmer det er markedet i Vest-Europa nå modent. Dette betyr at utviklingen grovt sett følger BNP. I Øst-Europa derimot skjer det en rask vekst som følge av lave arbeidslønninger, økende forbruk og relativt nylig tilslutning til EU. Fortsatt står imidlertid Vest-Europa for 89 prosent av plastforbruket til emballasje (2007).
Tyskland er det største markedet, men land som Italia, Belgia og Nederland har et høyere forbruk per innbygger. Årsaken er at disse landene er meget eksportorienterte og dette gir høyt forbruk av både folie og PET-preformer. Motsatt er det med Storbritannia som opplever lavt forbruk per innbygger som følge av rasjonalisering i produksjonen og økende import av emballasje.
Mange av landene i Sentral-Europa har først opplevd merkbar vekst i forbruket fra og med begynnelsen av 1990-tallet. Mange investeringer er gjort av større matvare- og andre konsumentkjeder, som Unilever, Danone og Procter & Gamble. Store supermarkedkjeder som Tesco og Carrefour vokser også og dette har bidratt til å endre forbrukernes valg og forventninger. Særlig har dette ført til vekst for PET-flasker og emballasjefolie. I rapporten er det gitt en detaljert analyse av hvert enkelt land på dette og også hva som kan ventes i de nærmeste fem årene.
En av de store utfordringene for plastemballasjeindustrien i Europa fremover er kostnadene for råmaterialene. AMI tar for seg hvordan industrien reagerer på økende oljepriser og hvordan det også medfører et press til å redusere miljøinnvirkningen til plastemballasje. Utviklingen av bioplast blir vurdert, sammen med øvrige trender for bruk av plastemballasje.
Hovedmarkedet for plastemballasje er matvarer og drikkevarer. Nesten alle typer plastmaterialer finner anvendelse her og omtrent 70 prosent av plasten brukes til slik emballasje. Utenom matsektoren brukes plast særlig til industriprodukter, husholdningskjemikalier, kosmetikk og legemidler.
Prisen for denne AMI-rapporten oppgis til 250 euro.
RB
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125