23948sdkhjf

Skal kjøre 850 km på literen

Når studenter fra NTNU stiller til start i verdens største eco-race, har de fått hjelp av de dyktigste innen kompositteknologi. Et fjærlett karosseri er produsert i Kongsberg Gruppens lokaler. Kjøretøyet går på hydrogen.

– Vi er helt avhengige av den beste kompetansen som finnes, sier NTNU-student Lars Ivar Bjugstad. De 13 studentene har derfor valgt å samarbeide med Kongsberg Gruppen, som stiller med kompetanse og materialer til byggingen av bilen de skal stille med i Shell Eco-marathon 2008.
Sammen med forskere og utviklere på Kongsberg har NTNU-studentene jobbet frem formene som trengs for å støpe karosseriet i. Bilens vekt bør ikke overstige 80 kg.
Formene freses på en avansert femakset fres før de blir bearbeidet så de er klare til bruk. – Vi kommer til å legge opp preimpregnerte karbonfibermatter som herdes i formen på kun 50–60 grader, forklarer Bjugstad. Etterpå limes hoveddelene sammen til en hel liten bil. Denne lille bilen stiller så til start i eco-racet 22. mai.
Målet er å tilbakelegge en distanse på 850 km på det som tilsvarer én liter bensin. – Vi stiller i Urban Concept-klassen og har som ambisjon å vinne denne klassen, sier Bjugstad.
Han håper og tror at mye av arbeidet gruppen utfører, kan komme til nytte i forsøkene på å nærme seg et samfunn med nullutslipp. Det gjelder både bygging i lette materialer, kompetanse på hydrogen og aerodynamikk. Les mer om prosjektet på studentenes hjemmeside www.purechoice.no
Les mer i nr. 5 av Plastforum.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142