Kvantesprang innen skipsbygging: Sandwich-konsept i overbygg
Sammen med Det Norske Veritas (DNV) og Stena har FiReCo AS og Brødr. Aa deltatt i et EU-finansiert prosjekt under SAFEDOOR-programmet. 24. april meldte DNV om de første resultatene, der gruppen har testet løsninger og fått utviklet en ny sandwich-løsning for overbygg på større skip. Metoden kan øke lastekapasiteten med utrolige 60 prosent!
Så langt er den nye løsningen designet for såkalte RoPax-fartøyer (kombibåter som frakter både trailere og sjåførene som passasjerer). Ved å bruke det nye lettvektskonseptet i overbygg kan lastekapasiteten på båtene økes så meget som 60 % sammenlignet med overbygg i stål! Bjørn Høyning hos FiReCo forteller til Plastforum at resultatene virkelig er lovende og at Stena nå vil implementere metoden i et nytt fartøy som skal bygges. Han mener det nye regelverket som kom i 2004 har banet vei for dette, samtidig som EU-prosjektet, der sikkerhetsaspektene inngår med full tyngde, har gjort at dette virkelig har blitt en realitet. Brann-, styrketester og andre risikovurderinger er gjort med full tilfredsstillelse og Bjørn Høyning sier at bruk av komposittmaterialer og den nye metodikken der skip med slike overbygg vil klassifiseres og godkjennes så vel av DNV som direktorat og redere virkelig ser lovende ut. Han ser ikke bort fra at veien fra RoPax-fartøyer til eksempelvis sandwich-overbygg i passasjerskip kan bli en realitet. Det må i så fall kunne karakteriseres som et kvantesprang innen skipsbygging. Plastforum kommer tilbake til saken i kommende utgaver av bladet – og vil også søke å få temaet opp på kommende Plasttekniske Dager.
AI