23948sdkhjf

Think-gründeren lager hydrogen av diesel

Et energisystem som lager strøm og varme fra diesel via hydrogen lanseres nå på Hannovermessen av Høyanger- selskapet Nordic Power Systems, hvor Think-grüderen Jan Otto Ringdal er styreleder.

Det nystartede selskapet rapporterer om en voldsom pågang de to første messedagene fra messepublikum som vil ta en titt på den norske verdensnyhet – Det er helt utrolig. Folk har strømmet uavbrutt til standen vår siden messen åpnet den 16. april. Så vidt jeg vet er det ingen som ha klart å gjøre om diesel til hydrogen med en slik reformerteknologi tidligere, sier en entusiastisk Jan Otto Ringdal.
Selskapets kraftpakke kalles DFC Power Pack og er en kompakt energienhet som består av en dieseltank, en reformer som gjør diesel om til hydrogen, og en høytemperaturs brenselcelle som lager elektrisk strøm av hydrogenet. I tillegg til at du får strøm som kan benyttes til forskjellige formål, kan varmen fra brenselcellen utnyttes til oppvarming eller andre formål. Nordic Power Systemes har kjøpt rettighetene fra et tysk selskap til en ny såkalt Cool Flame-basert reformerteknologi som er benyttet i konseptet. Tanken er at enheten kan brukes i blant kjøretøyer som lastebiler og bobiler og i fartøyer – ikke til fremdrift, men til å forsyne kjøretøyets/fartøyets andre elektriske systemer med elektrisk kraft.
– Dagens kjøretøyer trenger veldig mye elektrisk kraft. Transportkjøretøyer kan for eksempel ha kjøleaggregater som må gå hele tiden selv om kjøretøyet står stille, hvilket innebærer at motoren må gå på tomgang selv om bilen står stille. Der er det et stort marked, sier Tor-Geir Engebretsen, daglig leder i Nordic Power Systems.
– I det hele tatt er det er et enormt markedspotensial, ikke minst til militære formål, skyter Ringdal inn. – I stedet for støyende dieselaggregater kan den nødvendige elektrisiteten produseres nesten lydløst uten at det er nødvendig med andre drivstoff enn det som benyttes i kjøretøyene.
Systemets energieffektivitet ligger angivelig på drøyt 30 prosent, mot under 20 prosent for en forbrenningsmotor som går på diesel. Ved å bruke biodiesel oppnås i følge Engebretsen både et redusert drivstofforbruk, 50 prosent lavere CO2-utslipp og tilnærmet null utslipp av dieselpartikler, NOx og SOx.
En testenhet, DFC Power Pack, er i drift i de tyske byen Achen, hvor systemet fra starten av er utviklet av selskapene OWI og EVT, som nå er partnere med Nordic Power Systems. – Her på messen er vi ute etter å komme i kontakt med andre partnere som kan være med på å utvikle systemet til et kommersielt produkt, sier Engebretsen.
Kraftpakken skal komme i flere størrelser fra 500 til 20 000 watt. Når det kan bli klart for det kommersielle markedet ønsker selskapet ikke å gå ut med ennå. Først må det ragges penger og partnere til utviklingsarbeidet.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125