23948sdkhjf

Flykjøp trigger industrien

Delproduksjon til fly generelt kan ligge godt til rette for norsk industri. Bl.a. ser den norske komposittindustrien store muligheter i kjølvannet av flykjøpene til det norske forsvaret. Det gjelder også jagerflyet Gripen. Dette kom frem på et seminar om kompositteknologi i Oslo 27. februar.
Om Gripen for Norge eller Gripen N, den spesielle «norske» versjonen av flyet, noen gang vil bli bygget, er fortsatt svært usikkert. Likevel er teknologien i moderne fly så aktuell for norske bedrifter at åtte representanter for SAAB tok turen til Oslo for å møte mange av de store i norsk komposittindustri. Bedømt ut fra engasjementet vil det neppe bli siste møte av denne typen. Skulle det bli en «Gripen-pakke», følger tilbud om et langsiktig og bredt industrisamarbeid, altså langt mer enn selve flyet. Det betyr både aerospace, annen forsvarsindustri og industri generelt.
Kjøper kompetanse SAAB jobber allerede sammen med norsk industri i ulike prosjekter. En liste med navn på 40-50 bedrifter over aktuelle leverandører er satt opp. Mye handler her om styringssystemer og bruk av avanserte materialer – områder der kompetansenivået gjenomgående er meget høyt. Fra SAABs representanter ble det opplyst at mye av både produksjon og utvikling på komposittområdet allerede er satt bort til underleverandører fordi man har innsett at det ikke er mulig å sitte med all kompetanse selv. Dette er en utvikling som bare vil fortsette og betyr at det ikke bare er enkeltkomponenter som skal kjøpes inn, men hele systemer. Noe av det mest interessante for SAAB på materialsiden er bruk av nanomaterialer som kan gi store og verdifulle forbedringer i produktdetaljene. Fokus på kostnader er også stort og dette innebærer at leverandører må automatisere sin produksjon meget sterkt for å ha muligheter til å henge med.
Presenterte seg Seks norske bedrifter og institusjoner grep sjansen til å presentere seg for representantene fra SAAB under konferansen i Oslo. Først ut var Aktiv Styring , et lite selskap som ble etablert i fjor, som planlegger å bygge et småfly av karbonforsterket kompositt, altså langt fra noe jagerfly. Selskapet har allerede samarbeid med SAAB i to prosjekter. Særlig ble systemkompetansen deres trukket frem, men også materialet «AeroN Titan Matrix Composites», som selskapet er forhandler for. Dette er en titankompositt som er forsterket med wolfram. Materialet er lett og sterkt og derfor velegnet blant annet til bolter. Deretter fulgte Biobe Industrial , som har allsidig plastvirksomhet og 85 ansatte, FiReCo som driver med strukturell design og med åtte ansatte med høy kompetanse, SINTEF , med 18 forskere på plast og kompositter i Oslo og som driver mye oppdragsforskning, særlig mot offshore og er sterke på testing. Så fulgte Scatec (stiftet av solcelle-gründeren Alf Bjørseth), særlig rettet mot bruk av nanorør i armering og ikke å forglemme SelcoTek fra Lier, som lager radomer, kar, tanker, påbygg m.m. i komposittmaterialer.
Nasjonalt komposittsenter planlegges Et nasjonalt senter for avanserte kompositter er nå under oppbygging i Norge. Senteret skal videreutvikle og formidle kompositteknologi til norsk industri. (Se også Plastforum 1-2/2007). Senteret kan få en sentral rolle, både ved et eventuelt Gripen-kjøp og ved de to andre flyalternativene. Lederen, Onno Verberne fra Nammo Raufoss AS, la på seminaret frem noen av tankene som ligger til grunn for å samle innsatsen i et eget senter. Meningen er å få utnyttet kompetansen i de forskjellige bedriftene bedre enn i dag og få til et tettere samarbeid enn det som har vært vanlig så langt. – I den første fasen er det svært viktig å få lagt en basis og derfor ønsker vi prosjekter som er forretningsmessig sunne og kan gi rask suksess, opplyste Verberne. Utstyr og kompetanse hos medlemsbedriftene skal utnyttes så langt det er praktisk mulig for å unngå å bygge opp noe dobbelt. Innovasjon Norge, sammen med Nærings- og handelsdepartementet og Forsvarsdepartementet, har laget forstudien omkring et slikt senter. Ragnar Brekke
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.328