Nyheter for Industridagene 2006
Økt intensitet. Om 19 dager åpner det fjerde messearrangementet under navnet Industridagene, i år omtalt og profilert som Industridagene 2006. Og i motsetning til for fire år siden, er norsk industri nå inne i en svært god periode med høy ordreinngang og kvartalsrapporter som er få land forunt. På oss som messearrangør virker det som om aktørene benytter de gode tidene til å bearbeide markedet med økt intensitet - med langsiktige tanker om å stå enda bedre rustet når veksten en dag igjen avtar.
Rekorddeltagelse. Industridagene er som et resultat av dette godt posisjonert for å ta imot en rekorddeltakelse fra interesserte besøkende til et arrangement som vil sette fokus på industrielle muligheter i landet vårt.
I skrivende stund har 357 utstillere registrert seg, en oppgang på 18 prosent. Disse 357 utstillere fordeler seg i to haller over totalt 18.661 kvadratmeter, som også arealmessig er noe i overkant av Den Tekniske Messen for to år siden. Blant årets utstillere var 60 prosent også med på Den Tekniske Messen, som er en normal gjenkjøpsprosent.
En rekke nyskapinger. Årets arrangement er nyskapende på flere punkter:
Industriklynger. Industridagene 2006 har satt i gang en prosess sammen med industriklynger i landet, og hvor Raufoss er den mest fremtredende. Med den meget aktive TOTAL-gruppen som koordinator, vil 10 av Gjøvik-regionens leverandører presentere seg og sitt miljø. En slik felles presentasjon er ny. Plastprofilering I. På tilsvarende måte er Borg Plast-Net med. Her vil ca 35 firmaer direkte eller indirekte bli profilert mot innkjøpere, partnere, ingeniører og en rekke andre kategorier besøkende. Plastprofilering II. Nytt av året er en gruppering firmaer samlet i Plastinnovasjon Midt Norge. Disse representerer sprøytestøping, egenutviklede plastprodukter, verksted for produksjon av formverktøy til plastprodukter og stålbearbeiding med bedriftene Microplast, Industriverktøy, Norplasta og Stjørdal 3D Verksted. Designrådet og plast. Norsk Designråd er samarbeidsleverandør på Industridagene med deltakelse på paviljongen Innovasjon Plast. Her vil det vises de produkter som har fått Merke for God Design innen plast, samt at designere, produsenter og leverandører vil vise hva innovative bedrifter kan få til med design. HMS nå integrert. HMS, som står for Helse, miljø og sikkerhet, har gjennom tidligere år hatt separate HMS-messer. Under årets Industridager er HMS en integrert del og det er over 40 utstillere som på sine 950 kvadratmeter presenterer HMS-relaterte produkter, tjenester og systemer. Parallelt med HMS som en integrert del av messen, arrangerer Senter for God HMS også seminarer rettet mot HMS ansvarlige og verneombud.
Utstrakt foredragsvirksomhet. Utover disse nyhetene på messegulvet, arrangeres det i år en serie foredrag under tittelen "Norsk industri er konkurransedyktig gjennom innovasjon, design og høyteknologi".
Blant foredragene er det innlagt et høyaktuelt tema om innkjøpsstrategi eller ”supply management” i regi av Aker Kværner, som bør ha interesse for en betydelig del av de besøkende til Industridagene.
Foredragene er formet som målrettede og konkrete 30-minutterssesjoner, med korte pauser og med Francois Sibald som profesjonell konferansier. Han vil på sin humoristiske måte trekke tilhørere og skape en stemning man sjelden ser på slike samlinger.
Kilde: Even Fladbergwww.teknologiforlaget.no