23948sdkhjf

Borealis med solide 92 millioner euro i 2. kvartal

Borealis oppnådde et resultat etter skatt på 92 millioner euro i 2. kvartal 2006, sammenliknet med 31 millioner euro i 1. kvartal og 51 millioner euro i samme periode i fjor. Konsernsjef John Taylor mener resultatene er solide og i stor grad skyldes en konsekvent oppfølging av selskapets verdiskapingsstrategi.

I første halvår 2006 fikk Borealis en omsetning på 2,79 milliarder euro, mot 2,32 i samme periode i fjor. Driftsresultatet ble på 134 millioner euro og resultatet etter skatt på 123 millioner euro. Forbedringen i resultatet ble oppnådd til tross for høye priser på råstoff og energi. Borouge, JV-selskapet som Borealis eier sammen med Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), har også denne gangen bidratt til resultatforbedringen. For øvrig fortsetter Borstar-teknologien å gi positive bidrag for Borealis. John Taylor gir mye av æren for overskuddet på en vellykket kommersialisering av ny kapasitet for Borstar-produkter. Den nye kapasiteten ble startet opp i 4. kvartal i 2005, og omfatter en ny fabrikk med kapasitet for produksjon av 350.000 tonn Borstar-PE og en kapasitetsutvidelse på 90.000 tonn ved den eksisterende Borstar-fabrikken for PP. Investeringen har styrket Borealis’ posisjon betydelig i markedet for fleksibel emballasje, spesielt innenfor segmentet LLDPE, som er i sterk vekst. Til sammen 11 nye plastkvaliteter er kommet på markedet i denne perioden. På samme tid er det lagt ned 100.000 tonn HDPE-kapasitet i Østerrike og ytterligere 110.000 tonn HDPE-kapasitet i Bamble blir borte ved utgangen av dette året. Det gjør at Borealis vil konsentrere oppmerksomheten rundt utvalgte markeds­segmenter.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078