Wilhelmsen og Kongsberg inngår samarbeid
Wilhelmsen og Kongsberg inngår samarbeid for å kunne tilby alt fra design og styringssystem til operasjonell drift av autonome skip, skriver Kongsberg-gruppen i en pressemelding.
– Gjennom etableringen av Massterly tar vi neste steg i denne utviklingen. Vi skal etablere infrastruktur, tjenestetilbud og logistikkløsninger for autonome, maritime operasjoner, sier Thomas Wilhelmsen, konsernsjef i Wilhelmsen.
Rivende utvikling
Selskapet vil ha egne landbaserte kontrollsentere for å overvåke og drifte autonome fartøy som seiler i Norge og internasjonalt. Med til sammen 360 års erfaring vil Massterly nyttiggjøre seg av Kongsberg-gruppens teknologiske kompetanse og Wilhelmsens erfaring fra logistikk og maritime operasjoner.
– De siste årene har det vært en rivende utvikling, og vi har betydelig pågang fra kunder over hele verden, fra tradisjonell maritim industri og fra andre. Når autonome skip om kort tid blir en realitet, vil Massterly være avgjørende for å digitalisere infrastrukturen og driften, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg-gruppen.
Nærskipstrafikk
I mai 2017 ble skipet «Yara Birkeland» annonsert som verdens første autonome, helelektriske containerskip, og skal i løpet av 2020 være i autonom operasjon mellom Yaras produksjonsfasiliteter på Herøya og havnene Brevik og Larvik. Massterly kan levere og operere autonome fartøy som Yara Birkeland.
– I første rekke er det nærskipsfarten som vil ta i bruk autonome skip. Dette innebærer også økt konkurransekraft for å flytte transport fra vei til sjø. Massterly vil tilby miljøvennlig transport med null eller særdeles lave utslipp. Gevinstene er økt effektivitet og reduksjon av klimautslipp, sier Wilhelmsen.