Polymerbelagte lagre for bilmotorer
De nye materialene skal være spesielt egnet for hybridmotorer med mange start/stopp sykluser og med bruk av lavviskositets oljer.
Når det gjelder lagre til kjøretøyer, er det allment kjent at hovedveivakselen og alle lagrene arbeider under ekstreme påkjenninger. Spekteret av materialer som brukes spenner fra tradisjonell aluminium-tinn (AlSn), via det mer robuste aluminium-tinn-silisium (AlSnSi) og elektroplaterte lagre opp til sputterlagrene som er i stand til å tåle maksimale belastninger.
KS Gleitlager GmbH har de senere årene systematisk utvidet utvalget av materialer for de største belastninger, men som skal være robuste og pålitelige i årevis for serieproduserte motorer. Miljøhensyn skal også ivaretas, bl.a. skal lagrene være helt uten blyforbindelser.
Det nye polymerlageret R53L1 er videreutviklet fra første generasjonenen. Det brukes som belegg på det velprøvde stål-aluminiumsmaterialet R53. Produsenten opplyser at lageret får en overflate med en utrolig smusstoleranse, enorm slitasjebestandighet og styrke.
En annen fordel ved det nye lageret er dets meget lave friksjonskoeffisient ved forskjellige arbeidsforhold. Den lave friksjonskoeffisienten skyldes de velprøvde smøremidlene MoS2 og grafitt, som også ble brukt i den første polymergenerasjonen. Materialet har en meget lav friksjonskoeffisient selv for polymerlagere.
(Kilde: Pressemelding fra KS Gleitlager GmbH/Pressebox)