Skjerpede tyske emballasjeregler
Tyskland har fra og med årsskiftet skjerpet sine regler for gjenvinning av emballasje. Ett av kravene er at selskap som opererer i det tyske markedet ved å selge varer i emballasje må registrere seg hos den tyske registermyndigheten Zentral Stelle Verpackungsregister. Også service- og tranportemballajse og emballasje via e-handel omfattes av de nye reglene.
Dette har medført at hele 70.000 "nye" bedrifter har registrert om gjenvinningspliktige hos de tyske myndighetene. Selskap som ikke tidligere har vært registrert hos de ulike tyske gjenvinningssystemene innen den nye loven kom, selv om produsentansvaret omkring emballasje har eksistert siden 1993.
I Tyskland har man noe som kalles Abmahnungen. Det er en enkel måte å la markedet kontrollere seg selv på – eller rettere sagt at bedriftene kontrollerer hverandre. Om man ikke registrerer seg eller på annet vis ikke følger de nye skjerpede gjenvinningslovene, risikerer man å få en såkalt Abmahnungen på nakken. Dette kan medføre både bøter og dyrbare domstolstvister.
I Tyskland anser man at selskap som ikke oppfyller lovkravene for dette, og dermed sparer tid og penger satt opp mot sine konkurrenter rent juridisk kan skaffe seg en ulovlig konkurransefordel. Derfor kan de i Tyskland får såkalt Abmahnungen av sine konkurrenter, deres advokater eller myndighetene som overvåker markedet. En Abmahnung er en slags advarsel om et regel- eller lovbrudd.
-Det innebærer i de fleste tilfellene et krav om at selskapet skriftlig skal innrømme at de ikke kommer til å begå liknende regelbrudd i framtiden. Innrømmelsen er ofte forbundet med et vitesbeløp og bør under ingen omstendighet overses om man vil unngå et dyrbart domstolsoppgjør, mener Norman Karsch. Han er sjef for miljørapportering ved det tysk-svenske handelskammeret.
-Allerede 2. januar i år, dagen etter at den nye forpakningsloven trådte i kraft, ble det første Abmahnungen sent ut til selskap som ikke hadde registrert seg i tide. Det var også flere slike tilfeller som ble kjent i løpet av de første ukene av januar, sier Karsch. Han ønsker å gjøre skandinaviske eksportselskap oppmerksom på den nye lovgivningen.