23948sdkhjf

Effektiviserer, digitaliserer og sparer på samarbeid

Leirvik AS, en verdensledende produsent av boligmoduler i aluminium til plattformer til oljeindustrien har etablert en Partnershop med skreddersydd utvalg av forbruksmateriell til produksjon og bygging.

Med etableringen sparer TESS Leirvik as i størrelsesorden to millioner kroner første driftsår.

- Det er viktig for oss å holde kostnadene nede. En boligplattform har typisk en levetid på 30 år eller mer.  Det er tøffe forhold internasjonalt selv om vi er alene om å bygge aluminiumsmoduler world wide, sa Helge Gjøsæter, administrerende direktør i Leirvik under åpningen av Partnershopèn.

I dag ligger det to store boligplattformer ved Leirvik. Peregrino II er under bygging og skal til Brasil. Johan Sverdrup er verdens største boligplattform og skal ut på Sverdrupfeltet i løpet av vinteren.

- De som skal skru av produksjonen på Sverdrup, er sannsynligvis ennå ikke født. Levetiden på denne plattformen eller feltet, er femti år. De sier det vil ta slutt, men det vil ta lang tid, sa Helge Gjøsæter.

Valget om å samle alt forbruksmateriell på ett sted på produksjonsområdene tok bedriften fordi de ville effektivisere og digitalisere driften knyttet til byggingen av boligmodulene. TESS og Leirvik har sammen beregnet en besparelse for boligfabrikanten på ca. to millioner kroner første driftsår basert på en omsetning på åtte millioner kroner. TESS etablerte sin første Partnershop i 1995 hos ABB i Drammen. Siden 2003 er det beregnet at etableringene samlet har gjort besparelser på 500 millioner kroner, hvilket utgjør 27 % i forhold til vareverdi.

Besparelsene knytter seg blant annet til reduserte transaksjonskostnader, herunder fakturahåndtering for kunden, alle varer på ett sted, og kortere leveringstid på det som må skaffes, med andre ord «kortreiste» varer, tjenester og service.

- Vi er svært stolte over å kunne åpne den 14. Partnershopèn og den sjette her i vest, sa Erlend Gjerdevik, daglig leder i TESS Vest as. En femtende åpner hos Elkem på Salten 4. mars i år.

Han viste til at Equinor er TESS’ største kunde, og også en betydelig kunde hos Leirvik. Verktøyet og øvrige drift- og vedlikeholdsprodukter som ligger hos Leirvik, er av samme type som ligger i hyllene hos Equinor.

- Dette sikrer kvalitet, mente Gjerdevik.

Felles for partnershoppene er at de er skreddersydd til det behovet som skal fylles. De innebærer også en digital gevinst ved at varene er lagt inn i kundens register. Akkurat dette var viktig for Leirvik.

- Løsningen passer inn i vårt arbeid for økt automatisering og digitalisering, sier Gjøsæter.

Kilde: Pressemelding fra TESS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079