23948sdkhjf

Nå kommer de luftløse dekkene

Michelin og General Motors har presentert en ny generasjon punkteringsfrie dekk, med teknologien bak de nye hjulene er utviklet av Michelin.

Prototypen heter går under navnet Uptis. General Motors vil nå sammen med Michelin utvikle hjulmonteringen slik at konseptet kan innføres på biler allerede i 2024.

Dette skriver Plastforums svenske søsterside.

Men allerede senere i år vil GM lansere ekte tester og validere Uptis prototypen på en testflåte av Chevrolet Bolt EVs, i Michigan, USA.

Steve Kiefer, Vice President og Global Purchasing and Supply Chain, hos General Motors, er begeistret for gjennombruddsteknologien.

- Uptis er et ideelt utgangspunkt for kjøring av bilindustrien i fremtiden, og et godt eksempel på hvordan våre kunder nyter godt når vi samarbeider og utvikler teknologi sammen med leverandørpartner, sier Kiefer.

Den luftløse teknikken betyr at punktering eller at dekket tømmes for luft, ikke lenger skal være en bekymring. Dette skal også bety mindre mengde råmateriale og dermed avfall reduseres, noe som er i tråd med GMs visjon om en verden med nullkrasjer, nullutslipp og nullbelastning på miljøet.

Med Uptis har Michelin videreutviklet både struktur og komposittmaterialer, noe som gjør det mulig å bære vekten av kjøretøyet ved motorveiens hastigheter. Strukturen betyr at man ikke er avhengig av lufttrykket for å støtte vekten av kjøretøyet, noe som resulterer i svært store miljøbesparelser.

Omtrent 200 millioner dekk kastes hvert år på verdensbasis på grunn av punktering, skade på grunn av dårlige veier eller feil lufttrykk som fører til ujevn slitasje.

Hjulløsningen er utviklet for dagens biler, men er også tilpasset nye former for mobilitet. Morgendagens biler eller bilflåter, selvdrevne, drevne, bilbassenger eller andre applikasjoner, krever nesten helt vedlikeholdsfrie dekk.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079