Ny teknologi kan vri hjulene 360 grader
I begynnelsen av juni kjøpte svenske NEVS opp det engelske hjulmotorselskapet Protean Electric.
Nå kommer den første store nyheten etter oppkjøpet, et system som gjør det mulig å vri alle fire bilhjulene en hel sving.
Dette melder Plastforums svenske søsterside.
Protean Electric har utviklet helt nye avanserte elektriske stasjoner for neste generasjon mobilitetsløsninger for byer, kalt Protean360 +.
De gjør det mulig å vri alle fire hjul en hel sving, dvs. 360 grader, noe som gir eksepsjonell manøvrerbarhet. Den pneumatiske kontrollhøydekontrollen lar også kjøretøyet "knele" når passasjerene går av og på, skriver Nevs i en pressemelding.
Protean360 + er en teknologisk innovasjon for den neste generasjonen kollektivtransportkjøretøyer som har som oppgave å transportere mennesker og varer i urbane områder jevnt og effektivt.
Det Protean Electric nå lanserer, er et helt nytt og unikt konsept som integrerer avansert drivlinje, styring og fjæringsteknologi i en enkelt pakke, som vil hjelpe neste generasjon kollektivtransportkjøretøyer bedre å møte behovene til operatører og brukere.
Modulen, kalt Protean360 +, er den første i sitt slag, og betyr at de fire hjulene kan roteres rundt 360 grader (og enda mer).
Den kombinerer dette med nyskapende fjæring, pneumatisk kjørehøydekontroll og svært effektive og kraftige innebygde hjulmotorer.
Modulens kompakte størrelse gjør det mulig for bykjøretøy å ha et helt flatt innergulv og gir enkel tilgang via front-, bak- og sidedører.
Den eksepsjonelle manøvreringen som er muliggjort av det 360-graders styringssystemet gjør det mulig for kjøretøyet å snurre "på stedet", noe som gir enorme fordeler når kjøretøyet kjører i ekstremt trange gater eller parkerer på trange steder, ikke minst i forbindelse med lommeparkering eller lignende.
Når kjøretøyet står stille, tillater høydekontrollen kjøretøyet å senke ned til fortauet, slik at det er lett å ta inn tunge laster eller passasjerer med redusert bevegelighet.
- Behovet for transporttjenester øker bare, og dermed trenger behovet for en ny type kollektivtrafikk kjøretøy, forklarer KY Chan, administrerende direktør i Protean Electric.
- Hvis det er privat transport eller delt, for passasjerer eller gods, med sjåfører eller autonom transport, vil disse nye kjøretøyene kreve ny teknologi som oppfyller disse kravene. Protean360 + ble utviklet gjennom teamets innovative tenkning på hvordan den nye generasjonen av kjøretøyer skal utformes, avslutter KY Chan.