Økte ferjeutgifter en hodepine
Vartdal Plast blir hardt rammet av dyrere ferjebilletter.
Vartdal Plast betalte i fjor 7,5 millioner kroner i ferjebilletter. Det gjorde selskapet for å få fraktet råstoff inn til fabrikken og byggisolasjon og emballasje ut til kundene. Nå risikerer plastbedriften å måtte betale ennå mer.
Det skriver nett.no (bak betalingsmur), som skriver at innføring av autopass og nye takster, vil medføre tre millioner kroner ekstra – i tillegg til de 7,5 millionene de betalte i 2019.
På vestlandet har det vært et ferjeopprør de siste ukene, etter at billettprisene har skutt i været. Vartdal Plast er en av mange bedrifter som nå merker prisøkningen. Denne uka deltok representanter fra bedriften på et møte som Maritim forening for søre Sunnmøre hadde invitert til. Temaet for møtet, var ifølge nett.no, hvilke konsekvenser de nye takstene og autopass-systemet vil medføre for bedrifter i området.
Nettstedet skriver videre at det også er stor misnøye med den korte fristen fra autopass-systemet ble vedtatt innført til det blir tatt i bruk. Med en så kort tidsfrist rekker ikke bedriftene i området få dekket inn kostnadsøkningen i sine forhandlinger med kundene for inneværende år. Det har blant annet Vartdal Plast fått erfare.
Vartdal Plast var ikke den eneste bedriften som har opplevd det nye autopass-systemet og takstøkningen som utfordrende.
Lederen i Stortingets transportkomite lover nå å se nærmere på autopass-systemet.