23948sdkhjf

Orkla satser på miljøvennlige saftflasker

Nå skal alle FUN Light flaskene lages av 100 prosent resirkulert plast. – Reduserer klimaavtrykket med 75 prosent.

– Vi er opptatt av å gjøre emballasjen vår mer miljøvennlig og er glad for at vi snart kan introdusere FUN Light-saft i en helt ny flaske laget av 100 prosent resirkulert plast, forteller Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Foods Norge.

FUN Light blir med det den første aktøren i det norske markedet for sukkerfri saft med flasker laget av 100 prosent resirkulert plast. Produksjonen av de nye FUN Light flaskene skal etter planen starte i april og vil rulles ut i butikk fortløpende.

Sparer miljøet for 180 tonn ny plast

I fjor ble det solgt rundt 8,2 millioner flasker sukkerfri saft fra FUN Light i Norge.

– Med overgangen til 100 prosent resirkulert plast i drikkeflaskene, regner vi med å kutte bruken av ny, oljebasert plast med om lag 180 tonn, noe som tilsvarer utslipp fra over 500 biler per år i Norge, sier Johanne Kjuus, bærekraftansvarlig i Orkla Foods Norge.

Gjør det enklere for forbruker

Samtidig med at FUN Light lanserer de nye, resirkulerte flaskene, introduserer de et nytt merke på etiketten:

– Vi vet at mange ønsker informasjon om resirkulering og klimapåvirkning på produktemballasjen. For å gjøre det enklere for forbruker å ta bevisste valg – velger vi nå å synliggjøre dette på emballasjen enda tydeligere, forteller Johanne.

Skal brukes igjen og igjen

Overgangen er en del av Orkla sitt arbeid med å øke bruken av resirkulert plast, samtidig er det viktig at flaskene inngår i et sirkulært løp og resirkuleres.

–Vi ønsker at hver eneste av våre saftflasker skal pantes, slik at de kan gjenvinnes og bli til ny emballasje. Nå tar vi nye grep for å få enda mer miljøvennlig emballasje, og vi håper det blir godt mottatt av forbruker, avslutter Johanne.

Fakta om FUN Light sine flasker:

  • Allerede i 2000 gikk Orkla inn i pantesystemet og innførte pant på plastflaskene fra FUN Light. Statistikk fra panteordningen Infinitum viser at 90 prosent av flaskene pantes.
  • Flaskene blåses direkte på Orklas fabrikk noe som har redusert transporten med 80 prosent sammenlignet med å bruke ferdig blåste flasker.
  • Orkla er med i flere forskningsprosjekter for å utvikle nye bærekraftige emballasjeløsninger.

 

Kilde: Pressemelding fra Orkla

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141