Lego vant merkevaresak i EU-domstolen
Ifølge plastforum.dk strekker saken seg tilbake til 2010, der Lego fikk designbeskyttet byggeklosser fra et Lego-sett hos EUs europeiske merkevaremyndighet (EUIPO). Det er snakk om en tynn kloss med fire knopper i midten.
Designbeskyttelsen betyr, at Lego er beskyttet mot at andre virksomheter kopierer klossen.
Den tyske virksomheten Delta Sport Handelskontor har senere erklært det for ugyldig.
Avgjørelsen i EU-domstolen før påske er en utløper av en avgjørelse ved EUIPOs klagenemnd i 2019, som ga den tyske virksomheten medhold.
Ikke første EU-sak for Lego
Striden har blant andet dreid seg om hvorvidt man kan beskytte et design, som utelukkende skyldes produktets tekniske funksjon - i dette tilfellet at klossen kan brukes til å samle andre deler i settet.
Der er ifølge EU-domstolen unntaksvis mulighet for å kunne designbeskytte en del som denne, hvilket Lego også har gjort oppmerksom på i saken.
EU-domstolen påpeker i sin avgjørelse, at EUIPO slett ikke har undersøkt om det var på sin plass å bruke det unntaket. Det er ifølge EU-domstolen en rettslig feil ikke å gjort den vurderingen. EU-domstolen henviser i dommen videre til at EUIPO i sin avgjørelse ikke tok hensyn til alle elementer i byggeklossens utseende.
Det er mulig å anke EU-domstolens avgjørelse i løpet av de neste to månedeen.
Det er langt fra første gang at Lego har en sak som denne hos EU-domstolen, som gjennom årene har vært forskjellige juridiske slagsmål om merkevarer og design. Blant andet vant Lego i 2015 en sak, som sikret at andre firmaer ikke kan kopiere den ikoniske Legomannen.