Continental - nå også med resirkulert løvetann!
Continental presenterte sitt innovative Conti GreenConcept på årets store bilmesse i Frankfurt. Denne konseptuelle studien utnytter både nåværende og nye teknologiske tilnærminger til konstruksjonen av bærekraftige dekk for personbiler, som enda et eksempel på Continentals omfattende aktiviteter i jakten på bærekraft.
Målet er å minimere ressursforbruket på tvers av alle ledd i dekkets verdikjede. Studien omhandlet alt fra innkjøp og anskaffelse av råvarer til de ulike produksjonsstadiene, og til og med måter å forlenge dekkets levetid.
Resirkulerte materialer
Resultatet er et dekk som består av en spesielt høy prosentandel sporbare, fornybare og resirkulerte materialer, har en innovativ, lett design som sparer verdifulle ressurser og forlenger levetiden takket være en fornybar slitebane.
- Conti GreenConcept understreker vårt engasjement for å bli det mest progressive dekkfirmaet når det gjelder miljø og sosialt ansvar innen år 2030, og denne ambisjonen gjelder for hvert enkelt ledd i verdikjeden, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
- Slik vi ser det i dag, er råvarer fra bærekraftige materialer, lett design og mønsterfornyelse de viktigste ingrediensene i å gjøre fremtidige generasjoner av dekk mer bærekraftige. Vår konseptstudie eksemplifiserer Continental sitt pågående arbeid med å fullstendig overføre sin globale dekkproduksjon til bærekraftige materialer.
Over 50 prosent bærekraftige råvarer brukes
Av alle råvarer som brukes ved fremstilling av Conti GreenConcept, er mer enn halvparten enten fra fornybare kilder eller resirkulert. Alle dekkproduksjonsanleggene til Continental har som mål å fullstendig gå over til bærekraftige råvarer innen 2050. Continental definerer alle materialer som stammer fra lukkede sykluser, som ikke har skadelige effekter på mennesker eller miljøet, og er ansvarlig og klimanøytralt utvinnet, som bærekraftige.
Conti GreenConcept består også av 35 prosent fornybar energi. Blant de anvendte biomaterialene er naturgummi fra løvetann, vegetabilske oljer og harpikser, noe som alle fører til en betydelig reduksjon av materialer basert på råolje. I tillegg til naturgummi, bruker Continental sine globale dekkfremstillingsanlegg allerede omfattende andre materialer, for eksempel resirkulert gummi eller vegetabilske oljer.
For Continental har det lenge vært topprioritert ikke bare å bruke bærekraftige materialer for å lage dekk, men også for å fremme dyrking og bearbeiding av slike materialer. For eksempel, sammen med partnere på stedet i Anklam, Tyskland, foretar Continental intensiv forskning på bruk av russisk løvetann. Målet er å kunne dyrke naturgummi i umiddelbar nærhet av selskapets dekkanlegg for både å redusere karbonutslipp fra langtransport og for å spare verdifulle ressurser.
I tillegg lages det polyester fra resirkulerte plastflasker, og det planlegges produksjon av polyestergarn med denne teknologien i 2022.
Den spesielle blandingen av materialer som er muliggjort av COKOON, en teknologi for miljøvennlig liming av tekstilforsterkninger med gummiforbindelser som utviklet av Continental i samarbeid med Kordsa er også viktig. Continental og Kordsa har gjort denne teknologien gratis tilgjengelig for alle dekkindustriaktører siden 2019.
40 prosent lettere
Dekket i Conti GreenConcept veier bare 7,5 kg, noe som er 40 prosent lettere enn konvensjonelle dekk. Denne vektreduksjonen er muliggjort av et optimalisert slitebanemønster, en spesiell sidevegg og et nytt foringsdesign med en vektoptimalisert kjerne. Alt i alt fører designvalgene til betydelig lavere ressursforbruk og mer bærekraftig kjøring.
Enda lavere rullemotstand takket være materialoptimalisering i Conti GreenConcepts spesialdesignede slitebane gir større sikkerhetsmargin enn konvensjonelle dekk med samme mønsterdybde. Interne målinger viser at Conti GreenConcepts rullemotstand er omtrent 25 prosent lavere enn klasse "A"- den beste du kan få i EU i dag når det gjelder rullemotstand. Lav rullemotstand betyr lavere energiforbruk, og fører dermed til en målbar forbedring når det gjelder utslipp.
Naturgummi fra løvetann
Naturgummien som brukes til slitebanen på Conti GreenConcept er 100 prosent Taraxagum naturgummi, som kommer fra løvetann. Som en spesiell egenskap kan dekkkonseptet regummieres flere ganger, med en minimal investering både når det gjelder tid og materialer.
Sensorer inne i dekket vil kontinuerlig overvåke temperatur, trykk og mønsterdybde. Dette gir sjåfører ekstra informasjon, slik at de kan ta velinformerte valg, og dermed fremme ressursvennlig kjøring.
Conti GreenConcept understreker Continental sitt ambisiøse mål om å bli den mest progressive dekkprodusenten med hensyn til økologisk og sosialt ansvar innen år 2030, og med mål om å bli helt karbonnøytrale innen 2030. Senest innen 2050 har Continental til hensikt å produsere sine dekkprodukter med 100 prosent bærekraftig produserte materialer, og dermed oppnå full klimanøytralitet i alle forsyningskjedene.
Kilde: Continental