Nexans tilbyr miljøvennlige trommel-service
Ved Nexans fabrikker på Rognan, Halden og i Langhus har både ledelsen og de ansatte brettet opp ermene for å nå det ambisiøse målet om å bli klimanøytrale innen 2030. Foruten å redusere energiforbruket betydelig, og kun bruke rene kraftkilder, har de hatt stort fokus på resirkulering og gjenvinning.
I løpet av de siste to årene har de også utviklet et bærekraftig konsept som blir langt mer synlig for kundene. En ny og forbedret kabeltrommel som kan brukes flere ganger, hvor kunden attpåtil slipper returtransport – og får utbetalt pant for de brukte tromlene.
– De nye NX-tromlene er forsterket med en stålkant som går fem centimeter ned på vangen, noe som gjør dem veldig robuste. Dermed kan de også brukes flere ganger gjennom konseptet «Tromløp», som er en ny innovativ og bærekraftig returtjeneste for brukte NX-tromler. Dette vil komme både kundene og miljøet til gode, sier Per Ivar Karlsen, senior salgssjef i Nexans Norge.
Stor gevinst for miljøet
Så langt er 100 prosent av de nye NX-tromlene blitt gjenbrukt og gitt pant på. Dette er unik i forhold til dagens ordning på retur av K-tromler der det nesten ikke oppnås returpant og en stor andel av tromlene kassert.
– Foreløpig vet vi ikke nøyaktig hvor mange ganger tromlene kan gjenbrukes, men vi forventer at de vil holde i minimum fem til seks runder. Det gir naturligvis en veldig sterk reduksjon i avfall, forklarer Karlsen.
NX-tromlene er også spesialdesignet for å romme mer kabel på hver trommel. På den måten får man en mer bærekraftig transport, siden det nå kan fraktes mer kabel per transportenhet.
– Når man leverer tusenvis av tromler i året, utgjør det utrolig mye til sammen. Lengre kabellengder gir også mindre kapp. I tillegg til å være mer økologisk bærekraftig er dette god økonomi – både for kunden og for oss, sier han.
En vinn-vinn-situasjon
Siden NX-tromlene koster mer å produsere, får kundene også en høyere pant når tromlene returneres. Det koster heller ingenting å returnere dem, selv med eventuell restkabel på trommelen.
– Det skal lønne seg for kundene å returnere. Vi mener vi har funnet en bærekraftig løsning som vil lønne seg økonomisk for alle parter. Dette skal være en vinn-vinn-situasjon både for oss, kundene og miljøet, understreker Karlsen.
Foruten å gi pant for tromlene, sørger også Nexans for at tromlene blir hentet – uten kostnad for kunden, så lenge de har minst seks tromler klare for retur.
– Entreprenørene ute på anleggene er veldig fornøyde med å slippe å håndtere tromlene. Det er en stor kostnad å rydde opp på anleggsplassen og returnere tromler, så dette er en service de setter stor pris på, sier han.
Nexans er alene i Norden og Norge med denne løsningen. Karlsen er stolt av innsatsen som er lagt ned i utviklingen av NX-tromlene og den nye returordningen, som de nå tar sikte på å videreutvikle og utvide i tiden fremover.
– Det er miljøaspektet som har vært spesielt viktig i denne omstillingen, men samtidig har vi vært veldig opptatt av at kundene også skal ha en fordel av endringene. Det skal lønne seg å bruke Nexans, avslutter Per Ivar Karlsen, senior salgssjef i Nexans Norge.
Kilde: Nesans