Svenske Jeeves utfordrer det norske ERP-markedet
- Dette er en del i den femårsplanen som nylig er blitt kommunisert fra selskapet, sier adm dir. Bo Johansson i Jeeves.
- Vi har en offensiv strategi på konsernnivå med en sterk aktiv eier, og ett av de markedene vi vil vokse i og bli sterkere i er for tiden Norge, der Jeeves har vært aktiv tidligere, sier Johansson.
I den strategiske planen inngår både å ekspandere inn i nye markeder og å nå en bredere målgruppe av bedrifter. Et annet strategisk mål er at Jeeves ERP nå er skybasert og selges som en tjeneste der årlige oppdateringer og der alt annet praktisk som omhandler det egne forretningssystemet inngår i den faste månedskostnaden.
- Dette innebærer at våre kunder kan fokusere på det de er dyktige på, nemlig deres egen virksomhet, mens vi tilbyr et tilpasningsdyktig og moderne forretningssystem, fortsetter Johansson.
Jeeves forretningside bygger på tanken at alle virksomheter er forskjellige og er derfor endringsbaserte. Kundene finnes innen produksjon, distribusjon, partihandel samt innenfor tjenesteindustrien.
FLERE NORSKE KUNDER: Jeeves har allered noen få norske kunder, men ønsker seg flere. ILLUSTRASJON: JEEVES
Restart i Norge
- Vi har allerede kunder på det norske markedet, for eksempel Byggma ASA, StrongPoint og Marine Aluminium som alle bruker Jeeves ERP. Vi har også svenske kunder med virksomhet i Norge, for eksempel Bufab og Fagerhult. Man kan derfor si at vi gjør en restart på det norske markedet. Vi har også vårt søstersystem Garp som brukes av et 20-talls kunder i Norge, og her har vi allerede en etablert partner som selger dette, sier Peter Aronsson, som er salgsdirektør hos Jeeves.
Søker nya aktive partnere i Norge
Å selge via partnere er ikke noe nytt for Jeeves. Selskapet har for lenge siden etablert partnernettverk utenfor Sverige, som for eksempel i Finland og Nederland.
- Vi vil finne flere nye aktive partnere som hjelper oss å kunne tilby våre produkter til kunder i Norge. Aller helst vil ha aktører som kjenner vår tiltenkte målgruppe, som er mellomstore private produsenter og leverandører, men som også har kunnskap om det norske ERP-markedet og erfaring fra kunderelasjoner. Stabilitet er ytterligere en viktig faktor da våre kunderelasjoner kan strekke seg over både 10 og 20 år, forteller Mikael Brodin, sjef for forretningsutvikling hos Jeeves.
- Vi vil gjerne ha den optimale miksen der vi bidrar med Jeeves ERP, som står seg godt i det norske markedet, og partneren bidrar med lokal kompetanse og kunderelasjoner. Valg av partnere er svært viktig for oss, men enda viktigere for våre nye og kjente kunder, avslutter Brodin.
Kilde: Jeeves