TESS på vei mot dobling
2021 ble nok et godt år for TESS. I løpet av pandemien har slangebedriften gått sine egne veier i en tid hvor det ble en kamp for tilværelsen for mange bedrifter.
– TESS har stått i frontlinjen for kundene og benyttet tidligere erfaringer og kompetanse som konkurransefortrinn i en tøff tid, sier adm. dir. Erik Jølberg, som også er meget stolt over at de greide 100.000 arbeidsdager uten Covid-smitte blant ansatte på hovedkontoret i Lier vedDrammen.
Offensive der andre er defensive
Når andre reduserte varelagrene økte TESS sin varebeholdning betydelig i påvente av oppgangstiden og vareknappheten som ble forutsett av bedriften.
Med en omsetningsøkning på 100 millioner og en solid bunnlinje i et krevende år, viser det at verdifull erfaring, kreativ tenking og hardt arbeid gir god avkastning. De internasjonale avdelingene i TESS med om lag 100 ansatte kan også vise til godt salg og sterk vekst.
FORNØYD: TESS-gründer Eril Jølberg kan smile over den positive økonomiske utviklingen selskapet har hatt de senere årene. FOTO: MORTEN DAHL
– Vi har gjort en rekke strategiske oppkjøp av firmaer de siste årene, basert på faglig styrke og geografisk nedslagsfelt. I 2021 ble blant andre Hydraspec et TESS-firma, og flere oppkjøp er planlagt i løpet av 2022, sier Jølberg som startet året med å kjøpe et landbruksrelatert firma i Danmark som tilfører kunnskap til Norge.
Oppkjøpene har blitt en suksessformel for å trekke synergier som gjør TESS til en stadig større aktør og totalleverandør av slanger, sveis, hydraulikk, smart engineering, tjenester og service for næringslivet.
Doble-doble på tre år
Vekstplanen innebærer en 30 prosent årlig økning som totalt dobler omsetningen innen utgangen av 2024, og 10 milliarder i totalomsetning inkludert oppkjøpte selskaper og utenlandsetableringer er i sikte.
– Vårt mål er at alle ansatte kollektivt skal bidra til økt salg og trekke synergier på tvers av kundegrupper og regioner. Konkrete salgsfremmende tiltak er iverksatt i alle segmenter, samt hos kundesenter, kommunikasjon og i markedsføring, forteller Jølberg.
Konkrete mål
Markedet har vært i en global endringsprosess hvor forventningene til utviklende digitale løsninger og bærekraftig produksjon har blitt en forutsetning for kundene. Dette innebærer å minske ressursbruk, miljøødeleggelse og klimautslipp når en produserer en vare. På sikt vil dette føre til økonomisk vekst, begrensede klimaendringer og økt livskvalitet.
– Derfor ser vi i TESS lyst på fremtiden. Vi har ressurssterke og dyktige medarbeidere jeg er stolt av, og sammen skal vi fortsette veksten fremover, avslutter Jølberg.
Omsetning 2019 – 2021:
2021 |
2020 |
2019 |
|
Omsetning: |
3,4 milliarder |
3.3 milliarder |
3,1 milliarder |
Driftsresultat: |
290 millioner |
285 millioner |
195 millioner |
Årsresultat: |
195 millioner |
175 millioner |
127 millioner |
Kilde: TESS