Prisøkningen på plastposer gjør at færre kjøper dem
Ifølge NRK har stadig flere kunder hos dagligvarebutikkene gått over til å bruke gjenbruksposer når de handler. Og det skjer spesielt etter at prisen for en plastpose gikk opp til tre kroner.
Bekrefter nedgang
NRK skriver at dagligvarebransjen ikke ønsker å oppgi hvor mange plastposer som selges, men de bekrefter at tallet på solgte plastposer har gått ned etter prisøkningen.
Knut Lutnæs er kommunikasjonsrådgiver hos Coop, og han kan fortelle at handlevanene har endret seg, og at stadig flere kunder bruker plastposene flere ganger og at mange også bruker handlenett. Salget av slike nett har økt med 40 prosent i år hos Coop.
Hos Coop har for øvrig plastposesalget gått ned med 11 prosent, hos Rema 1000 9 prosent og hos Norgesgruppen ned med ca 5 prosent.
80 prosent av norsk detaljhandel er medlem i Handelens Miljøfond, som fronter for å få ned plastposebruken blant norske kunder. Butikkene betaler en krone til fondet hvor hver plastpose de selger. Pengene går til miljøtiltak knyttet til plast.
Kontingenten doblet
Handelens Miljøfond opplyser til NRK at kontingenten ble doblet i januar i år, og at dette har vært et medvirkende bidrag til at færre kunder kjøper plastposer.
Handelens Miljøfond har som mål å halvere salget av plastbæreposer i perioden 2016 til 2025. Per nyttår var nedgangen på snaut 20 prosent.
Kilde: NRK