Digital Etikett girer opp statsingen
Digital Etikett har fram til nå satset på etikker som kunder kan lime på produktet.
Men nå utvides produktporteføljen til også gjelde trykk.
Norske markedet
– Vi skal tilby norsk leveranse av merking/trykk på emballasje til det norske markedet, med kort leveringstid. Dette var ikke tilgjengelig på etikett før jeg startet, og er det ikke på fleksibel emballasje nå, sier daglig leder i Digital Etikett, Kjetil Hovland til Sogn Avis.
Digital Etikk holder til i Luster, og med god hjelp fra kommunen kan bedriften nå satse på noe nytt. Dette har imidlertid Hovland tenkt på i 10 år.
Bakgrunnen for å satse på dette markedet er at kundene etterspør kortere leveringstid. I dag er en ventetid på mellom 12 og 18 uker på poser, og kundene må bestille store mengder fra utlandet.
GOD UTVIKLING: Utviklingen for Digital Etikett og daglig leder Kjetil Hovland (bildet) har vært god siden oppstarten i 2007. FOTO: DIGITAL ETIKETT
- Det er lite fleksibelt og miljøvennlig, sier Hovland.
Skal skje i nabobygget
Den nye produksjonen skal skje i nabobygget til der hvor Digital Etikett holder. Bygget har fram til nå fungert som lagerbygg.
Hovland tenker seg at den nye fabrikken vil kunne mellom fem og 10 ansatte i løpet av de nærmeste åtte årene. Da blir det full produksjon med bærekraftig plastemballasje i Luster, mener han.
Digital Etikk ble startet opp i 2007, og har hatt vekst hvert år siden den gang. Inneværende år vil omsetningen nærme seg 60 millioner kroner med et resultat før skatt på mellom 8 og 10 millioner.
Bedriften har i dag 22 ansatte, et antall som vil øke til 24 i løpet av neste sommer.
Målet for Hovland og de andre hos Digital Etikett er at den nye fabrikken skal være i drift fra neste sommer.
Kilde: Sogn Avis