Digital Etikett utvider både lagerkapasitet og utstyrspark
Digital Etikett har siden 2008 slått seg opp stort innenfor trykking av selvklebende etiketter, med kunder som Lerum, Jotun og Sunkost. Nå går selskapet til innkjøp av nytt maskineri som skal sørge for at de vil kunne trykke direkte på emballasjeposer.
Kjetil Hovland startet Digital Etikett i 2008 med to trykkemaskiner i garasjen.
15 år senere har han både store nye produksjonslokaler, de to digitale trykkemaskinene HP Indigo 6800 og HP Indigo 20000, og flere titalls ansatte i sving. Nå står også flere utvidelser for tur.
Vekst hvert eneste år
– Vi har sett vekst hvert eneste år siden vi startet opp, og starten på dette året er bedre enn det har vært noen gang før. Det betyr at vi ser behov for ytterligere oppgraderinger av både lager og utstyrspark for å møte etterspørselen, sier grunnleggeren.
Han forklarer at Digital Etikett nå venter inn tre nye maskiner som skal installeres de nærmeste månedene. De skal produsere poser i monoplast som vil kunne resirkuleres sammen med annen plastemballasje. Selskapet skal også utvide lagerkapasiteten.
– Med de nye maskinene vi har investert i utvider vi sortimentet, og kundene vil da også i stedet for å få etiketter trykket som man kan klebe på poser, også kunne få ferdigtrykte poser. Dette vil være veldig lukrativt for merkevarer som skal selge mindre volumer av et produkt i en begrenset periode, sier han.
Inspirerer: Gøran Sjølie af Geijerstam inspirerer en av maskinene hos Digital Etikett. Foto: Digital Etikett
Allsidige etiketter
Det digitale trykkeriet i Gaupne i Sogn og Fjordane spesialiserer seg på mindre opplag med selvklebende etiketter som lett lar seg justere og tilpasse. De leverer til både store og velkjente merkevarer, samt mindre lokale aktører og produsenter.
Hovland drar frem partneren Lerum som et godt eksempel på noen som har kunnet eksperimentere mer på grunn av selskapets allsidige muligheter for etiketter.
– De har vært med oss siden starten, og hjalp oss med å få kredibilitet i markedet. Gjennom årene har de gått fra å ha et mindre utvalg av saft og syltetøy, til å stadig tilby nye varianter. Det er gøy å se hvordan selskapet vårt har kunnet bidra til dette, sier Hovland.
Selskapet lager i dag etiketter for en rekke kunder. Deriblant Jotun, Sunkost, Bareksten, Kinn Bryggeri, Mesterbakeren og Lofoten. Hovland mener at utvalget i butikkene blir stadig bredere, med stort utvalg av spesialprodukter.
– Da er små serier som kjapt kan endres midt i blinken for mange matprodusenter. En av de viktigste styrkene våre er definitivt at vi kan snu oss rundt raskt når vi får inn nye bestillinger, sier han og legger til:
– Om det skal trykkes opp hundre tusen eller en million etiketter, kan vi få ordnet det på en dag.
Samarbeid med HP ble nøkkelen til suksess
Da Hovland startet Digital Etikett i 2007 landet han kjapt på HP som leverandør av trykkpresser. Det skulle vise seg å lønne seg.
– Den første grunnen til at jeg valgte HP var på grunn av menneskene jeg møtte der. Den andre var at de var den største aktøren innenfor digital utskrift med en digital offset – den høyeste kvaliteten du kan få på trykk, sier han.
Valgte HP: Daglig leder Kjetil Hovland valgte HP som maskinleverandør. Foto: Digital Etikett
Tidligere i år hadde han ti representanter fra HP komme helt fra San Diego til den lille bygda i Sogn og Fjordane for å få innblikk i hvordan han hadde skapt så stor suksess med sin desentraliserte produksjon av etiketter. Det har resultert i mye oppmerksomhet fra utlandet.
– Jeg har hatt et nært samarbeid med HP siden begynnelsen, noe som har vært helt essensielt for suksessen til Digital Etikett. Det er fantastisk at vi kan være et bevis på at desentralisert produksjon fortsatt kan lønne seg, avslutter Hovland.
Kilde: Pressemelding fra Digital Etikett