23948sdkhjf

Harding AS fikk storleveranse til Hereemas «Sleipnir»

Harding holder trykket oppe i offshore. I dag meldte selskapet at de er tildelt kontrakter for bygging av ni FF1200 frittfall-livbåter med tilhørende daviter til det halvt nedsenkbare kranfartøyet «Sleipnir». Dette fartøyet blir verdens første i sitt slag. Det eies av Heerema Offshore Services BV og skal bygges av Sembcorp Marine i Singapore.

Sammen med feltsenteret til Johan Sverdrup-utbyggingen i Nordsjøen, der Harding også er leverandør, er Heeremas «Sleipnir» ett av bare en håndfull store, pågående offshoreprosjekter for Hardanger-selskapet.
– Alle snakker om Sverdrup, men for oss er dette prosjektet like stort og med like mange livbåtsystemer, sier Oddgeir Mælen, regional salgssjef i Harding.
Han forteller at leveransene i hovedsak er basert på offshoreteknologi, men Heerema-kontraktene ga likevel en spesiell type utfordring.
– Det nye kranfartøyet skal operere globalt. Det betyr at en rekke relevante, internasjonale standarder måtte tas hensyn til i valget av livredningsutstyr, forklarer Mælen.

Skreddersydde daviter
FF1200 er en 70-personers frittfall-livbåt. Den er designet etter DNV OS-E-406-standardene, som er de strengeste i bransjen. Kravene overgår langt SOLAS-reglementet for frittfall-livbåter.
Livbåtene blir matchet med davitsystemene til Harding, spesialdesignet nettopp for FF1200.
Med «Sleipnir»-kontrakten bikker Harding akkurat merket for til sammen 100 leverte FF1200-livbåter.
Fartøytypen har sikret seg en solid posisjon i offshoreindustrien. Oddgeir Mælen uttaler at det langt ifra er tilfeldig at Harding ble valgt som leverandør til dette prosjektet.
– Harding-livbåtene er industriledende og det er båtene våre som blir valgt til de mest krevende prosjektene og de klasseledende fartøyene, hevder han.
Han viser til at Harding eksempelvis har levert livbåter til alle skipene som var nominert til «Ship of the Year» i 2015, inkludert vinneren «Skandi Afrika». Prisen er initiert av det store, nordiske skipsmagasinet Skipsrevyen.

Vinnere
Mælen mener at Hardings svært gode systemer, kvaliteter og kompetanse er selve nøkkelen for å vinne kontrakter.
– Men vi har også brukt mange timer sammen med både verft og eiere helt fra starten av på Heerema-prosjektet. Vi lyttet til utfordringene de hadde og løste dem, sier han.
Under arbeidet med kontraktene brukte Harding sine egne kontor i Singapore, i Nederland og eksperter fra hele verden for å sette sammen det beste tilbudet.
Adm. direktør i Harding, Styrk Bekkenes, legger ikke skjul på å være stolt over å vinne en så konkurransepreget kontrakt i dagens tøffe marked. Han legger noe av grunnen til det på den store omstillingen selskapet har vært gjennom.
– Medarbeiderne våre har trukket lasset sammen og de har tatt steget opp på et nytt nivå, sier Bekkenes.
– Ved å satse videre på «Sleipnir»-prosjektet, til tross for lav oljepris, har Heerema bevist sitt engasjement for å tjene industrien. Harding står også like oppreist. Selskapshistorien strekker seg helt tilbake til 1928. Vi er langt fra noen døgnflue. Harding er her for å bli, avslutter Styrk Bekkenes.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078